Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Taüll, una joia del romànic que ja és patrimoni d’un país sencer (I)

ARTICLES - ZONA 2

Les esglésies de Sant Climent i Santa Maria de Taüll, a la Vall de Boí, celebren aquest any el seu 900 aniversari amb un programa oficial farcit d’actes. Consagrada el 10 de desembre de 1123 per Ramon Guillem, bisbe de Roda Barbastre, l’església de Sant Climent de Taüll es basteix sobre un temple del segle XI.

L’església de Santa Maria, també construïda el segle XI, es consagra un dia després que Sant Climent, fet que mostra la importància dels recursos que els senyors d’Erill destinen a la Vall de Boí a l’inici del segle XII. L’arrencament de les pintures murals de Sant Climent es produeix entre 1919 i 1922, la primera restauració a inicis dels anys 70, la segona restauració entre els 2000 i el 2001 i una tercera restauració el 2013.

En aquests moments s’està restaurant el videomàpping interior i es preveu fer-ne un d’exterior al campanar. Pel que fa a Santa Maria, al segle XVIII es fan reformes barroques, entre el 1919 i el 1923 els primers arrencaments de les pintures, els segons arrancaments als anys 60 i els últims al 1971, i finalment al 2013 s’instal·la una còpia de les pintures del mur de la part sud.

Les esglèsies

Segons explica el Centre del Romànic de la Vall de Boí, Sant Climent és el prototip d’església romànica de planta basilical amb les tres naus separades per columnes i coberta de fusta a dos aigües, capçalera amb tres absis i campanar de torre. La imatge de Crist en Majestat de Taüll ha estat una de les imatges emblemàtiques més utilitzades per representar el romànic català. L’original es conserva al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).

Owestphoto Sant Climent, el prototip d’església romànica de planta basilical amb tres naus separades

A l’església s’han recuperat recentment importants fragments de pintura mural original romànica conservats in situ, i s’ha implementat un projecte museogràfic que inclou la projecció amb vídeomàpping de les pintures de l’absis major. Aquest nou mitjà aprofita les possibilitats tècniques del màpping per mostrar-nos com seria l’església al segle XII, presentant les pintures integrades en la pròpia arquitectura i combinant-les amb les escenes de pintura original conservades in situ. Tres talles romàniques completen el conjunt de béns mobles conservats a Sant Climent.

Santa Maria, situada en el centre del poble, és l’única església de la vall que sembla generar l’assentament de la població al seu voltant. La major part del conjunt de pintures murals romàniques del seu interior es van arrencar i traslladar a Barcelona com les de la resta de la vall. Actualment a l’església es poden veure les reproduccions de l’absis central i del mur sud. L’absis central està presidit per l’escena de l’Epifania, amb el Nen Jesús assegut a la falda de la Mare de Déu i els Reis d’Orient en actitud d’oferir. Al mur sud destaca l’escena dels mags adorant l’infant Jesús i visitant a Herodes.

Context històric

El Centre del Romànic de la Vall de Boí argumenta que a mitjans del segle X, les parròquies de la Vall de Boí que eren d’Urgell passen a dependre de Roda. La creació d’aquesta nova diòcesi obre un període de disputes entre els dos bisbats. La Vall de Boí se situa al mig del conflicte tal com demostra l’acta de consagració que Ramon Guillem, bisbe de Roda Barbastre, fa pintar en una columna de Sant Climent de Taüll l’any 1123 com a mostra de control del territori. Poc després, el 1140,  es signa la concòrdia entre els dos bisbats.

La majoria de les parròquies de la Vall de Boí s’adscriuen al Bisbat d’Urgell, només l’Assumpció de Coll restarà depenent de Roda. En paral·lel es gesta un nou ordre: el feudalisme. Els pagesos perden la seva llibertat i queden sota el domini dels senyors feudals que es beneficien de les lluites comtals i del procés de feudalització  per augmentar les seves possessions i el seu poder. A la Vall de Boí aquests senyors són els Erill i des d’Erillcastell  inicien a finals del XIX un ràpid ascens social, participant en les campanyes de repoblament i de reconquesta.

Amb els recursos dels botins de guerra promouen la construcció de les esglésies de la Vall de Boí,  una manera de mostrar el seu poder i d’adquirir prestigi social.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12