Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Tallers contra la desinformació entren a les aules universitàries: “La solució és conscienciar-nos”

La UdL és la primera universitat catalana que acull la prova pilot, que s'estendrà a cinc centres més aquest trimestre

Estudiants consulten si una notícia és falsa o no

ARTICLES - ZONA 2

Ajudar els estudiants universitaris a verificar la informació i detectar notícies falses. Aquest és l’objectiu del taller que s’ha impartit aquest dijous als estudiants de Fisioteràpia del Campus d’Igualada de la Universitat de Lleida (UdL). Precisament, la UdL és la primera universitat catalana que acull tallers d’alfabetització mediàtica contra la desinformació i les notícies falses impulsats per Catalunya Internacional, l’Oficina del Parlament Europeu a Barcelona i la Representació de la Comissió Europea a Barcelona. “Crec que és un problema que no es podrà erradicar i la solució és conscienciar-nos”, ha dit un dels estudiants, Nil Serra. Durant el primer trimestre es faran una quinzena de tallers a sis centres universitaris.

La UdL ha arrencat els tallers d’alfabetització mediàtica que al llarg del primer trimestre d’aquest curs s’estendran també a altres universitats com són la UB, l’URL, la UVic-UCC, la Universitat Abat Oliba (UAO) i l’Institut Barcelona d’Estudis Internacionals (IBEI). Si l’experiència pilot té èxit, expliquen els organitzadors, s’organitzaran més tallers a partir del gener. L’objectiu és no només formar estudiants de Periodisme o Comunicació, sinó de diferents àmbits com ara Veterinària, Fisioteràpia, Relacions Internacionals o Economia.

La cap de premsa de la Comissió Europea a Barcelona, Carlota Martí, ha dit que aquests tallers són una pota més en la “lluita que estem fent des de les institucions perquè els joves tinguin totes les eines possibles al seu abast per detectar notícies falses”. “La desinformació és una xacra de la nostra societat que pot afectar democràcies o també la salut, tal com vam veure durant la pandèmia”, ha lamentat Martí. En aquest sentit, ha dit que per a la Comissió Europea aquesta és una de les seves “principals prioritats” i assegura que estan fent una “gran aposta” per la formació mediàtica perquè “és la millor manera que tenim a llarg termini de lluitar contra la desinformació”.

Martí ha dit que “la màquina de la desinformació és enorme” i, en moltes ocasions, “ve de fora de les nostres fronteres”: “És com la lluita de David contra Goliat”. En aquest sentit, ha explicat que la detecció de les notícies falses és una “feina ingent” que moltes vegades “s’escapa” de l’abast de les institucions i, per això, creu que la millor manera d’afrontar-s’hi és “formar la gent perquè sigui crítica i els mateixos ciutadans puguin detectar les notícies falses”.

Cursos adaptats a cada formació

L’equip de formadors pertanyen a Learn to Check, una entitat sense ànim de lucre que ha format més de 21.000 persones en els més de set anys d’experiència d’alfabetització mediàtica i informacional (AMI). Cada taller s’adapta específicament a l’especialitat dels alumnes que hi prendran part, de manera que seran diferents si aquests són estudiants de Veterinària, Fisioteràpia  o Relacions Internacionals.

Tots els cursos se centren en el fenomen de la desinformació, amb les seves formes, estratègies i conseqüències. S’ofereixen eines avançades per contrastar informacions, estudis científics, fotografies, vídeos, àudios, continguts falsos generats per intel·ligència artificial i comptes de xarxes socials.

Un dels formadors de Learn to Check, Miquel Urmenta, ha dit que, tot i que proporcionen als estudiants diferents eines per poder contrastar la informació i detectar les notícies falses, considera que “la gran eina és el mateix pensament crític”. És a dir, creu que és molt important que els ciutadans “siguin capaços de no només veure, sinó mirar, i entendre exactament què tenen al davant i fer-se les preguntes de: per què s’ha publicat, qui ho ha publicat, d’on venen les dades i quina autoritat té aquesta persona”.

“Crec que és un problema que no podrem erradicar, però sí conscienciar-nos”

Nil Serra és estudiant del doble grau en Nutrició i Fisioteràpia que s’imparteix al campus d’Igualada de la Universitat de Lleida (UdL). Aquest dijous ha participat al taller que s’ha fet pels estudiants de primer i, a la sortida, ha assegurat que considera que és un problema que “no podem erradicar” i creu que la solució “és conscienciar-nos”. Ell assegura que principalment s’informa a través de les xarxes socials com Instagram o TikTok, tot i que si són articles sobre temàtiques que li interessen especialment va a buscar la informació “en webs”. “Si són coses que no m’acaben d’interessar em quedo amb el titular”, admet.

De la mateixa opinió és Núria Guardiola, companya de promoció a la UdL. Diu que és conscient que cada cop hi ha més xarxes socials que difonen continguts que no són certs i, per això, ha vist molt interessant el curs. “Ens han fet veure que si prèviament tenim una idea preconfigurada i trobem una notícia que ens la reconfirma, moltes vegades no ens parem a pensar si allò és fals o no”, ha exposat. Admet que, en el seu cas, no comprova sempre si allò que està llegint és cert o no.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ESPORTS

ARTICLES - ZONA 4 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12