Sindicats educatius han valorat positivament la proposta de reducció de ràtios del Ministeri d’Educació, però creuen que podria anar més enllà i, especialment, s’hauria d’aplicar abans. El Ministeri vol reduir per llei les ràtios a 22 alumnes a primària i 25 a l’ESO, però l’aplicació no començaria fins al curs 2027-2028 en el primer cas i fins al 2028-2029 en el segon. USTEC creu que reduir ràtios suposa “un pas endavant” però els agradaria anar més enllà, baixar a 15 alumnes a infantil i a 18 a primària. CCOO valora que “un sistema educatiu tensionat i un professorat exhaust necessita una proposta més ambiciosa” i Professors de Secundària veu amb bons ulls baixar ràtios, però lamenta que és “insuficient per abordar l’arrel del problema”.
Actualment, la ràtio màxima és de 25 a primària i 30 a l’ESO. El projecte llei, presentat aquest dijous als sindicats, inclou la reducció d’aquestes ràtios a un màxim de 22 i 25. Incorpora també que cada alumne amb necessitats educatives especials compti doble a l’hora de determinar les ràtios màximes per aula. D’aquesta manera es vol “compensar” la major dedicació necessària per part dels professionals per atendre aquests alumnes. A més, el text diu que les administracions educatives han de procurar una distribució “equilibrada” de l’alumnat que requereixi una atenció educativa diferent de l’ordinària, per garantir l’educació inclusiva.
Pel que fa al calendari, s’estableix que les noves ràtios a primària es començaran a aplicar el setembre del 2027, per al curs 2027-2028, mentre que en el cas de l’ESO serà per al curs 2028-2029. Aquesta aplicació progressiva finalitzaria el curs 2031-2032.
Reduir la jornada lectiva dels docents
El projecte de llei inclou també la proposta de reduir la jornada lectiva dels docents, anunciada pel president Pedro Sánchez. Així, el text estableix que la part lectiva de la jornada del personal docent serà de 23 hores a infantil, primària i educació especial i de 18 pel que fa a la resta d’etapes. Aquest canvi entraria en vigor el curs vinent si s’aprova la norma.
Els sindicats volen anar més enllà
Davant d’aquesta proposta, la portaveu d’USTEC, Iolanda Segura, ha valorat a l’ACN que pot ser un “primer pas” que celebren, però que creuen que hauria d’anar més enllà. Ha expressat també la preocupació pel calendari plantejat, especialment pel que fa a l’ESO, on ha destacat que hi ha molta complexitat i on les ràtios són actualment més altes.
Pel que fa al còmput doble dels alumnes amb necessitats educatives especials, ha demanat que aquest plantejament no tingui requisits i condicionants i no tingui un redactat “interpretable”. A més, ha reclamat que vagi acompanyat d’una memòria econòmica “perquè això sigui d’obligat compliment”.
Pel que fa a la reducció d’hores lectives del professorat, ha recordat que a Catalunya ja s’aplica aquesta proposta i ha plantejat que es vagi més enllà, baixant a 22 hores a infantil i primària, i 17 a secundària.
Per la seva banda, CCOO ha valorat que la proposta del Ministeri d’Educació d’aquest dijous “millora lleugerament” l’anterior, però la continuen veient insuficient. A banda del calendari d’aplicació, considera que la mesura del còmput doble dels alumnes amb necessitats educatives especials, deixa fora a la resta d’alumnat amb altres necessitats específiques i al que té necessitats de compensació educativa, uns 800.000 alumnes asseguren.
El sindicat demana també que es tinguin en compte les “peculiaritats” de l’escola rural i s’implementin actuacions específiques. A més, reclama que aquesta reducció de ràtios arribi també a la Formació Professional.
Pel que fa a la jornada lectiva dels docents, demana que el ministeri concreti els màxims d’hores lectives per tal que no es produeixin “desajustos” en l’aplicació en les comunitats. L’objectiu, afirma, és aconseguir una implementació “homogènia i real a tot l’Estat”.
Per últim, el secretari general de Professors de Secundària, Ignasi Fernàndez, veu “favorable” d’entrada la proposta de reduir les ràtios, a l’espera de les concrecions que hi pugui haver. Insisteix, però que és “insuficient per abordar l’arrel del problema” que es troben als instituts. Aquest passa per ell, entre d’altres, per la manca de disciplina a les aules, amb comportaments inadequats i “agressions”, i la necessitat de tornar a una mirada més tradicional del currículum.
Sobre la inclusiva, veu el còmput doble dels alumnes amb necessitats educatives especials una mesura “de maquillatge” i assegura que des del sindicat aposten per l’educació inclusiva, però lamenten que, en el cas concret de Catalunya, “no està ben tractat” el problema.
Altres propostes del projecte de llei
El document del projecte de llei, concreta que en aquells supòsits en els quals l’aplicació de les ràtios establertes amb caràcter general es veiés dificultada per les característiques particulars del centre, les administracions educatives “garantiran els recursos humans addicionals” que permetin compensar la superació de les ràtios a través de mesures organitzatives.
A més, apunta que es podran establir indicadors de referència per a la determinació d’aquells centres educatius en els quals es puguin adoptar mesures concretes que facilitin l’atenció específica de l’alumnat, ja sigui perquè escolaritzen un elevat nombre d’alumnes amb necessitats especials, per estar en zones d’especial complexitat social o per reduir l’abandonament escolar. Aquestes mesures podran incidir en una major adaptació tant de les ràtios màximes com dels mitjans personals i materials necessaris.
L’esborrany concreta també que la legislació bàsica estatal no esgota la regulació d’aquesta matèria, que permet l’exercici de les competències normatives de les comunitats autònomes, que poden establir unes ràtios inferiors i completar o millora la regulació bàsica.