La consellera d’Educació, Anna Simó, es va referir als resultats de l’informe PISA i va admetre que “no hi ha excuses”. En un missatge a la xarxa social X, va reconèixer que Catalunya té “un problema que està identificat” i va assegurar que el Govern està treballant per resoldre’l. “Això va de pobresa infantil i segregació escolar”, va remarcar la consellera, que va dir que l’executiu català està “treballant com ningú per abordar-ho”. Les paraules de Simó arriben després que Educació atribuís els mals resultats de les proves a una sobrerepresentació de la població nouvinguda a la mostra.
D’altra banda, el secretari de Polítiques Educatives es va posar en contacte amb els responsables de PISA i va aclarir tots els dubtes que tenia el departament sobre la representativitat de la mostra. Després que Educació atribuís els mals resultats a una sobrerepresentació de la població nouvinguda a la mostra, el departament ha conclòs ara, després de contactar amb els autors de l’estudi, que la mostra era correcta. “De les converses se n’ha clarificat la qualitat de la mostra PISA. Les divergències en la interpretació de la representativitat de la mostra han quedat aclarides i s’han pogut descartar tots els dubtes sobre la representativitat de la mostra respecte a la realitat social”, van assegurar fonts d’Educació.
El departament d’Educació de la Generalitat atribueix el primer anàlisi a “la limitació actual dels indicadors i d’estudis del departament i d’altres institucions per entendre més detalladament la realitat i l’increment de la complexitat, especialment acusada a Catalunya”. En aquest sentit, en la conversa es van apuntar possibles noves anàlisis i estudis per comprendre amb més profunditat la població en edat d’escolaritat de cara a poder prendre decisions més ajustades en el futur. El departament va traslladar als responsables de l’informe PISA “la confiança completa en la qualitat i rigor de les proves”, però sí que va plantejar reptes que considera rellevants, especialment sobre “com millorar els mecanismes i les metodologies per analitzar la complexitat o com interpretar millor PISA i les dades existents per millorar el sistema educatiu”. Les mateixes fonts també van confirmar que el departament continuarà col·laborant amb els responsables de PISA en tots els aspectes.