Fa més de set mesos que l’A-2 es va quedar sense el radar de tram entre Tàrrega i Vilagrassa. Lluny queda el 7 de gener quan un tràiler a la tarda es va encastar contra l’estructura, direcció Barcelona i la ferralla, precisament, caigués direcció Lleida. El conductor del vehicle no va sofrir lesions greus, però va deixar l’A-2 desproveïda del radar de tram.
Tot i la inoperativitat del sistema, Trànsit manté els senyals que avisen que es controla la velocitat en aquest tram de cinc quilòmetres, limitat a 120 quilòmetres per hora.
El radar va quedar totalment inoperatiu tant per la topada del tràiler a l’estructura com pel posterior xoc d’un turisme contra la ferralla que havia caigut. Allò va inhabilitar l’estructura direcció Barcelona, tot i que en sentit Lleida es mantingui dempeus. Tanmateix, com que no està sencera, no es pot mesurar la velocitat en què circulen els vehicles per la via.
Trànsit, en declaracions a aquest diari, va dir que encara no hi havia prevista una data per a la posada en marxa del nou radar. Així que l’A-2 continuarà durant un llarg temps sense aquest sistema.
De moment, les úniques accions per mantenir un control temporal de la velocitat són armaris de radar en línia i l’helicòpter equipat amb cinemòmetre. S’estan plantejant, d’altra banda, alternatives com la incorporació dels nous radars remolc.
Tot i la “curta” vida d’aquest radar de tram –va ser posat en marxa a finals del 2017– ja s’havia trobat inoperatiu en dues ocasions més. Direcció Barcelona va estar-ho durant un any, entre el juliol del 2022 i el juny del 2023. Gairebé el mateix període de temps que direcció Lleida, el qual, segons Trànsit, es va mantenir inoperatiu des del setembre del 2022 al juny del 2023 per unes “feines de reparació i de verificació”.
Trànsit s’ha quedat en aquests més de set mesos sense un doble radar que el 2023 va recaptar 73.050 euros durant el mig any que va estar operatiu. Direcció Barcelona és quan més diners es van recaptar: 54.200 euros, en total. Mentre que en el mateix tram direcció Lleida se’n van recaptar 18.850. Això es tradueix en 3.030 expedients sancionadors.
El 2022 va gairebé duplicar la quantitat, tot i estar gairebé el mateix temps operatiu. Així doncs, el tram Tàrrega–Vilagrassa direcció Barcelona va cobrar fa dos anys 75.438 euros en multes, en només cinc mesos. Pel que fa al sentit contrari, direcció Lleida, en vuit mesos es van cobrar 63.839 euros. En total, en el doble tram se’n van cobrar 139.277.