Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

S’encalla en plena pesta porcina la cessió de dos vehicles per fer batudes

El Grup de Sanejament Porcí els ofereix al Govern, però no s’usen per falta d'unes gàbies que tenen els rurals i que també necessiten

FOTO_ Jorge Agustín Els dos vehicles tipus pick-up que té sense poder utilitzar el Grup de Sanejament Porcí

ARTICLES - ZONA 2

En plena crisi per la pesta porcina africana (PPA) i la gestió de la fauna cinegètica, el Grup de Sanejament Porcí (GSP) denuncia que té vehicles pick-up, equipats per fer batudes i combatre la sobrepoblació de conills i senglars, aturats des de fa vuit mesos sense utilitzar-se. I ho atribueix a la negativa de l’administració a cedir les estructures metàl·liques imprescindibles per a la seva funció. L’any 2018, la Generalitat va posar a disposició dels Agents Rurals quatre camionetes, dues d’elles a Lleida, gestionades a través del rènting. Quan el contracte de concessió va finalitzar, l’administració va haver de retornar els vehicles i es van quedar en desús. Llavors, GSP va decidir comprar-los i es troben amb el fet que tampoc els poden fer servir perquè, expliquen, no tenen instal·lades les gàbies a la part posterior del vehicle, un element que cal homologar.

Amb l’esclat de la pesta porcina van veure una bona oportunitat per cedir les dues camionetes a l’administració, ja que ells no les podien fer servir, perquè poguessin augmentar la seva flota i disposessin de més material per a les batudes de senglars. Però, segons denuncien, “estan parades. Ni ens les han demanat ni ens les deixen utilitzar”, asseguren, mentre critiquen que continuïn “immobilitzades” malgrat la necessitat de recursos arreu del territori.

Per la seva banda, els Agents Rurals van aclarir que el material metàl·lic i les estructures s’han mantingut en “ús intern” per criteris de “seguretat operativa”. En aquest sentit, van explicar que, “com a operadors responsables del dispositiu de la pesta porcina africana”, tenen l’obligació d’assegurar que els seus vehicles estiguin plenament disponibles i lliures de riscos fins a l’arribada del nou parc mòbil i van subratllar que no podien assumir el risc d’una avaria o sinistre que deixés el servei sense capacitat de reposició.

Davant les crítiques per un possible bloqueig administratiu, el cos va matisar que el Grup de Sanejament Porcí tenia “l’opció” de comprar les estructures directament als fabricants i en aquest sentit va assegurar que, en el seu moment, els van facilitar els contactes de les empreses proveïdores perquè les poguessin adquirir. “El fet que els vehicles hagin estat aturats no deriva d’un bloqueig, sinó de la decisió de l’entitat d’esperar a obtenir les nostres estructures”, va aclarir el cos dels Agents Rurals.

Es dona el cas que aquesta setmana, els Agents Rurals han incorporat nous vehicles per reforçar la infraestructura del dispositiu contra la PPA. Entre desembre i maig s’entregaran un total de 245 nous vehicles, entre els quals es troben pick-up dissenyats per donar suport a unitats especialitzades que fan recollides de fauna. Així, des del cos van apuntar que ara ja podrien cedir dues de les tres estructures metàl·liques disponibles, però no de forma “immediata” perquè “ha de seguir els tràmits i validacions establerts pel Servei de Patrimoni, tal com marca la normativa”. Des de GSP també critiquen la desconnexió de la direcció de Barcelona respecte als territoris rurals de la demarcació de Lleida. En aquest sentit, afirmen que, mentre l’atenció se centra en la “zona zero” de la pesta, la resta del territori està desemparat. El sector consideren que aquesta paràlisi no respon a motius econòmics, sinó a “egos” i gestió territorial.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12