El servei d’alta velocitat Barcelona-Madrid ha quedat restablert cap a dos quarts de deu de la nit d’aquest dijous després d’haver estat interromput durant sis hores per una avaria a Guadalajara. L’incident ha deixat alguns trens aturats a mig recorregut, amb centenars de passatgers tancats als combois i, en algun cas, amb usuaris que han hagut de transbordar a altres trens. A l’estació de Sants de Barcelona l’avaria ha provocat que centenars de persones hagin hagut d’esperar diverses hores els seus trens, i cap a les deu de la nit s’han començat a anunciar cancel·lacions de diferents combois. L’avaria ha afectat totes les operadores de la línia.
Renfe preveia que un cop es restablís la línia sortissin tots els trens en doble composició per duplicar el nombre de places disponibles. També ha obert la possibilitat de canviar el bitllet o anul·lar-lo sense cost.
Segons ha explicat Renfe la incidència s’ha produït cap a dos quarts de quatre de la tarda, i ha afectat el sistema d’electrificació de la línia d’alta velocitat Madrid-Saragossa-Barcelona entre Brihuega i Las Inviernas, a Guadalajara.
La incidència ha afectat les diferents operadores que ofereixen servei en aquesta línia. Per exemple, Iryo ha reprogramat trens previstos per a les sis de la tarda a dos quarts de dotze de la nit.
El senador Joan Queralt, atrapat més de set hores en un tren
Un dels centenars de persones que s’han vist afectats per la incidència ha estat el senador d’ERC Joan Queralt. Després d’assistir a la compareixença del president de la Generalitat, Pere Aragonès, davant la comissió general de comunitats autònomes de la cambra alta espanyola, Queralt ha agafat un tren a les tres de la tarda que, segons el seu relat, ha estat el causant de l’avaria que ha deixat interrompuda la línia fins a dos quarts de deu de la nit.
En declaracions a l’ACN Queralt ha explicat que ha sentit com la part davantera del tren feia tres batzegades i aleshores el comboi s’ha aturat. Segons els seus càlculs hi viatjaven unes 240 persones, que han hagut d’esperar fins a prop de les deu de la nit, quan finalment un altre comboi s’ha aturat en paral·lel a l’avariat perquè els passatgers poguessin transbordar.
Ho han fet a través d’unes passarel·les d’uns dos metres de llargada amb l’assistència dels tècnics d’Adif. Encara aturat però ja al tren substitut, Queralt ironitzava explicant que havia decidit tornar a Barcelona perquè treballa millor que al despatx del Senat. “M’hi hauria d’haver quedat”, deia.
Queralt era l’únic representant de la comitiva republicana al tren avariat, però no ha estat l’únic que ha sofert les conseqüències de l’avaria. La diputada Teresa Jordà, per exemple, ja no ha pogut ni agafar el tren, i ha decidit passar la nit a Madrid. Altres companys, segons ha explicat Queralt, tenien previst agafar trens posteriors al seu.
Davant la previsió que trens com el de Queralt puguin arribar entrada la matinada al seu destí, Adif ha anunciat que matindrà obertes tota la nit diverses estacions de la línia, la de Sants entre elles.