Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Raül Romeva serà el candidat de l’Aliança Lliure Europea a presidir la Comissió Europea en els pròxims comicis europeus

ARTICLES - ZONA 2

L’exconseller d’Afers Exteriors de la Generalitat i membre d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), Raül Romeva, serà el candidat de l’Aliança Lliure Europa (ALE o EFA, per les seves sigles en anglès) a presidir la Comissió Europea en els comicis europeus del maig del 2024, segons ha pogut saber l’ACN. El republicà farà tàndem en la candidatura a presidir l’executiu comunitari amb Maylis Rosberg, de la minoria danesa d’Alemanya, i militant de l’Associació de Votants de Schleswig Meridional, un partit polític regional d’Slesvig-Holstein que representa la minoria danesa i els nacionals frisons d’aquesta regió. L’ALE presentarà oficialment els seus dos ‘Spitzenkandidaten’ en un acte aquest pròxim dissabte a Estrasburg, a França.

Es tracta de la segona vegada que l’ALE presenta un candidat a presidir la Comissió Europea. A les eleccions del 2019, el candidat va ser el president d’ERC, Oriol Junqueras, que en aquell moment es trobava empresonat per l’1-O.

Per l’ALE, la candidatura conjunta de Romeva i Rosberg representa la “diversitat” entre els partits que formen l’aliança -una quarantena d’arreu de la Unió Europea-, i que “treballen plegats en la defensa de l’autodeterminació, la democràcia i la diversitat a Europa”.

Raül Romeva, un candidat a presidir la Comissió inhabilitat pel Suprem
Raül Romeva va exercir com a eurodiputat per Iniciativa per Catalunya Verds (ICV) durant deu anys, entre el 2004 i el 2014. Posteriorment, va liderar la llista de Junts pel Sí i el 2016 es va convertir en conseller d’Afers Exteriors i Relacions Institucionals de la Generalitat, durant el mandat de l’expresident Carles Puigdemont, càrrec que va liderar fins a l’aplicació del 155 a finals d’octubre del 2017 arran de la celebració del referèndum de l’1-O.

L’octubre del 2019 va ser condemnat a 12 anys de presó i 10 anys d’inhabilitació pel Tribunal Suprem pels delictes de sedició i malversació de fons públics per l’organització de l’1-O, juntament amb altres membres del Govern d’aleshores. Tres anys després de la condemna, el 2021, el govern espanyol va indultar parcialment tots els condemnats.

En aquest sentit, des de l’ALE han fet valdre que Romeva representa els “valors democràtics i la convicció que la ciutadania de Catalunya té el dret de votar”. Així mateix, l’organització defensa que l’exconseller “ha hagut de patir la repressió de l’Estat Espanyol” i assegura que Catalunya “és un exemple de moltes de les nacions sense estat” que representa l’ALE, com el País Basc, Escòcia o Flandes.

Malgrat ser el candidat de l’ALE, i a diferència del que va passar amb Junqueras el 2019, Romeva no serà el cap de llista d’ERC a les eleccions europees, segons apunten fonts del partit consultades per l’ACN.

De fet, es pot optar a la presidència de la CE sense ser necessàriament eurodiputat electe: l’actual presidenta de l’executiu comunitari, l’alemanya Úrsula von der Leyen, no és eurodiputada i el Parlament Europeu la va acabar escollint pel càrrec. Von der Leyen ni tan sols havia participat als comicis com a ‘Spitzenkandidaten’ dels populars europeus, que el 2019 optaven per l’alemany Manfred Weber.

L’elecció de Romeva seria, per tant, una opció “simbòlica”, ja que, de fet, l’ALE no té possibilitats d’aconseguir que el seu candidat sigui escollit per la majoria de l’Eurocambra per presidir la CE. El càrrec, de fet, sol sorgir d’una majoria de pacte entre populars i socialdemòcrates europeus, i necessita de l’aval dels estats membres.

Maylis Rosberg, una candidata de només 23 anys que representa a la minoria danesa d’Alemanya

Romeva farà tàndem en la cursa per presidir la Comissió Europea amb Maylis Rosberg, una jove de doble nacionalitat alemanya i danesa de només 23 anys. Rosberg és militant de l’Associació de Votants de Schleswig Meridional (SSW, per les seves sigles en alemany), un partit polític regional de l’estat alemany de Slesvig-Holstein que representa la minoria danesa i els nacionals frisons d’aquesta regió. L’alemanya-danesa és estudiant de Ciències Polítiques i Història i actual secretària general de l’EFAY (European Free Aliance Youth), l’organització de joves de l’Aliança Lliure Europea.

Pel que fa a Rosberg, l’EFA ha fet valdre que la seva figura com a representant dels “molts partits de l’EFA que defensen les minories vivint en estats membres”, com la minoria turca a Grècia, la comunitat hongaresa a Romania, la minoria macedònia a Bulgària i la minoria alemanya a Dinamarca.

L”Spitzenkandidat’, un procediment cap a la presidència de la Comissió Europea que genera discrepàncies

L’Spitzenkandidat és el terme alemany que designa el procediment pel qual cada partit polític europeu presenta un aspirant a presidir la Comissió Europea. Tot i això, els tractats europeus no recullen cap obligació formal perquè el candidat de la família política que guanya les eleccions europees acabi presidint l’executiu comunitari. Així, malgrat que cada partit europeu presenta el seu candidat, es considera un gest simbòlic, ja que el nom final al càrrec sempre ha de ser avalat pels estats membres, els quals, després de negociar, proposen un candidat que s’ha de sotmetre a votació al Parlament Europeu.

Es tracta d’un procés que en anteriors eleccions ha generat reticències i algunes discrepàncies entre els eurodiputats, alguns dels quals critiquen que és un procediment que els estats acaben ignorant.

Precisament l’actual presidenta, l’alemanya Úrsula von der Leyen, membre del Partit Popular Europeu (PPE), no era la candidata oficial de la seva formació en els anteriors comicis, però va ser proposada pels estats després de diverses negociacions infructuoses en què van acabar descartant la possibilitat de proposar cap dels ‘spitzenkandidaten’ per la manca de consens dels 28 (aleshores el Regne Unit encara formava part de la Unió Europea).

 

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)