Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Quina hora és?

Les franges d’edat que més es veuen afectades pel canvi d’horari són les dels infants i els majors de 65 anys, mentre que les grans empreses també han d’ajustar els seus torns

ARTICLES - ZONA 2

Moltes persones s’hauran aixecat avui del llit fent-se la següent pregunta: “Quina hora és?”. La raó és que, un any més, els rellotges s’han endarrerit una hora, passant de les 3.00 hores a les 2.00 hores i entrant d’aquesta manera en l’horari d’hivern. De fet, amb aquest canvi hem dormit una hora més, tot i que també es farà de nit més aviat. Paral·lelament, són nombroses les veus que tornen a alçar-se en contra d’aquest endarreriment de l’hora, sobretot pels efectes negatius que pot tenir en les persones i en les empreses, allunyant-se així del pretext que s’estalvia energia.

En aquest sentit, el psiquiatre Àngel Pedra explica que les franges d’edat que més es veuen afectades per aquest canvi d’horari són les infantils i els majors de 65 anys, ja que “els hi canvien els seus hàbits de dormir i menjar, perquè ho han de fer més aviat”. Així mateix, argumenta que “es produeixen trastorns de la son i una major irritabilitat”. Tot i això, explica que “aquests símptomes desapareixen al cap de 4 o 5 dies, màxim una setmana, quan l’organisme s’adapta a la nova situació i a la falta de llum durant el dia. A més, s’ha de tenir en compte que hi haurà menys hores de sol i, per tant, de vitamina D”. Paral·lelament, Pedra també indica que les persones que pateixen artrosis i depressió són les que més acusen l’horari d’hivern.

Malgrat tot, el psiquiatra exposa que “no hi ha una patologia específica que es pugui tractar”. Per aquest motiu, en aquelles persones que manifesten que es veuen afectades pel canvi horari “només es pot fer prevenció”. Dies abans que es produeixi han de començar a anar a dormir un quart d’hora abans i també menjar abans fins a arribar a l’hora establerta. “S’ha d’anar a fer una adequació progressiva i no cal medicació. A més, les consultes per aquests casos són mínimes”.

En aquesta línia, recorda que “els experts assenyalen que seria ideal no tocar l’horari, però també s’ha de tenir en compte quin seria el bo, si el d’estiu o el d’hivern. És cert que la Unió Europea aposta pel d’hivern en considerar que és més beneficiós, però tots dos tenen els seus pros i contres. Es tracta d’un tema complex a l’hora de debatre”.

Per la seva part, el president de l’Associació Empresa Familiar de Lleida, Marc Cerón, indica que “a les empreses petites el canvi d’horari no els hi afecta, ja que es fa en cap de setmana”, però el gran problema es troba en les grans, perquè “encara que s’argumenti es produeix un estalvi energètic, aquest és molt relatiu i s’han de reformar els diferents torns que hi havia, el que també pot afectar a la producció”.

Així, Marc Cerón expressa que “l’horari s’ha d’uniformitzar, ja que el canvi d’horari és tema obsolet i hauríem de tenir una hora comuna en funció del meridià en el qual estem”. De la mateixa manera s’expressa el president de PIMEC Lleida en dir que “no té cap sentit en ple segle XXI, ja que tal com en els comerços petits no hi ha un impacte directe”.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8