Els exconsellers de Cultura Lluís Puig, Laura Borràs, Ferran Mascarell, Joan Manuel Tresserras i Àngels Ponsa, amb l’absència de Santi Vila, van presentar ahir davant el Tribunal Superior de Justícia de l’Aragó (TSJA) una querella contra la jutgessa d’Osca per reclamar que paralitzi qualsevol actuació derivada de l’execució del trasllat de les obres per no posar en “perill” el valor jurídic a protegir. Durant la presentació a les Cotxeres de Sants, els exconsellers de Cultura van alertar que el procediment judicial és essencialment “polític” i que la resposta que s’està oferint des de la Generalitat, el Ministeri de Cultura i l’Ajuntament de Barcelona és “feble”. També van lamentar que l’Aragó impulsi la mesura per “liquidar” la catalanitat.
Ferran Mascarell ha recordat que el procediment judicial al voltant de les pintures murals de Sixena és un afer “essencialment polític” i que des de Catalunya cal donar-ne una resposta política: “la que s’està donant és feble”. A través de videoconferència, Lluís Puig va fer una crida a complir les lleis de patrimoni cultural catalanes i va avisar que no es volen rendir. “L’última acció que ens quedarà és encadenar-nos a les portes del MNAC”, va ironitzar. Per la seva banda, Joan Manuel Treserras deia que “el principal error de la Generalitat ha estat no ser prou diligents en explicar el que s’ha fet perquè el poble català se’n senti orgullós”. Laura Borràs va dir que tenen la “força de la raó” i que els catalans no es poden resignar amb una situació que interpel·la a tothom, argumentant que l’afer és una de les formes més elaborades de “catalanofòbia”, i Àngels Ponsa va remarcar que aquest “atac patrimonial” no és contra la Generalitat, sinó contra tot el poble català. “Es vulneren drets culturals que són universals”.
Finalment, l’advocat Jaume Alonso-Cuevillas va defensar que la querella té una clara intencionalitat política per “remoure consciències”. “Ja n’hi ha prou que la Generalitat, el ministeri i l’Ajuntament de Barcelona es posin de perfil i no s’hagin mogut per salvar-ho. Si les obres es destrueixen, ho perd la humanitat”, va afirmar.
La querella pels delictes de prevaricació i contra el patrimoni històric va dirigida principalment contra la magistrada de la plaça 2 de la secció civil i penal del Tribunal d’Instància d’Osca, i també es dirigeix, com a inductors, contra els representants del govern aragonès i de l’Ajuntament de Vilanova de Sixena.
L’Aragó considera que és “inacceptable” i que “agreujarà el conflicte”
El govern d’Aragó veu en la querella que van presentar els cinc exconsellers catalans de Cultura un “agreujament del conflicte”. El director general de Cultura aragonès, Pedro Olloqui, va comparèixer abans que es presentés admetent que sense conèixer els “detalls jurídics” de la mateixa, ja saben la intenció que té per les declaracions de l’advocat Jaume Alonso-Cuevillas. En aquest sentit, va anunciar que donaran suport als aragonesos que es vegin involucrats en la querella. Segons Olloqui, la querella que es vol presentar té un “caràcter polític intimidatori” i és “inacceptable” perquè “traspassa els límits de l’estat de dret i la política”. També va lamentar que recentment s’hagi denegat el trasllat per a una exposició temporal de cinc taules de l’altar major de Sixena que es troben al Museu de Lleida.














