Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

PSC, ERC i el Comú formen un bloc d’esquerres per la inclusió

Prospera la moció republicana per una nova “governança” del Hub de Balàfia, per a entitats del barri i atenció als sense sostre

El minut de silenci pel feminicidi de diumenge / FOTO: Jorge Agustín

ARTICLES - ZONA 2

Debat plenari intens el viscut ahir a l’Ajuntament de Lleida amb el Model d’Inclusió com a gran protagonista, en concret el Hub cívic previst a l’antiga escola de Balàfia. Les mocions del PP, ERC i JxCat van centrar el debat polític entre retrets i acusacions entre els portaveus dels tres grups municipals. El text presentat pels republicans va ser l’únic aprovat pel Ple amb els vots a favor del PSC i el Comú, mentre que la del PP únicament va rebre el suport de Vox, i el grup juntaire va quedar-se ‘sol’ amb la seva moció (tots els altres grups hi van votar en contra). Així, republicans, socialistes i comuns van mostrar, per primer cop, un front d’esquerres en el que va de legislatura de Fèlix Larrosa.

La moció del PP, la qual plantejava suprimir l’equipament comunitari a Balàfia, no va prosperar, tot i que Xavier Palau, portaveu popular, va reivindicar des del primer instant que “els veïns de Balàfia ja han guanyat el debat”. “Avui es perdrà la moció, però es continuarà defensant la dignitat del barri”, va reivindicar durant el seu discurs. Palau va dir que la jurisprudència estableix la confidencialitat de les dones maltractades, per això va apuntar que situar la Casa Lila al Hub de Balàfia ‘atempta’ contra la mateixa norma. Va rebatre als republicans citant el projecte de l’alberg de Pardinyes “que ha deixat els silos buits”. “Aquest és el seu model?”, va etzibar i va contestar a un comentari deJordina Freixanet, portaveu republicana, sobre la seva deriva política. “Sap quina és la diferència? Que jo m’he presentat amb el PP i no m’he canviat de partit” (Freixanet va formar part del PSC abans d’Esquerra).

Freixanet, durant la presentació de la moció, que proposa establir un full de ruta consensuat en polítiques d’inclusió, va insistir que el seu grup s’hauria pogut “posar-se de perfil”, “però no volíem crear el futur des del recel”. “Debatem un problema estructural o una arma política?”, va afegir, deixant a entendre que alguns partits ‘esvaloten’ Balàfia per motius electorals. “Qui es dedica a agitar-los, cal que miri si realment ajuda a la convivència”. Freixanet va reiterar que l’elecció de l’escola no és l’adequada pels republicans, que a més creuen que el pressupost de 13 milions pel Model d’Inclusió és massa elevat. Tanmateix, va atacar els líders polítics que s’han posicionat contra el Model. A Violant Cervera, portaveu de Junts, va dir-li “que s’ha convertit en una caricatura” i que Junts “sembla que hagin de ser més fatxes que Palau”.

Des de JxCat, Cervera va lamentar que la moció del grup juntaire, centrada a modificar el Model d’Inclusió per un que “aposti” per l’habitatge amb suport personalitzat, no rebés el suport de cap grup. “Ens hauríem de preguntar per què això genera rebuig. Crec que és perquè l’Administració ha deixat una mica de la mà els veïns que reclamen més seguretat i neteja”, va indicar i va exemplificar-ho amb el Centre Històric. Violant Cervera va voler desmarcar-se de les crítiques que titllen JxCat de partit xenòfob. “No és una moció xenòfoba” i va evitar respondre el comentari de Freixanet. “No entraré en desqualificacions”.

El regidor d’Acció i Innovació Social, Carlos Enjuanes, va remarcar que el seu Model d’Inclusió i més en concret el Hub de Balàfia “és un projecte engrescador”, que “revitalitzarà” el barri i va recordar que des del 2021 van presentar les seves idees d’inclusió. També va agrair el suport del Comú i ERC amb el Model.

Des de Vox, Gloria Rico, va trobar “sensata” la moció del PP i va dir que les altres dues tenien un caràcter “electoralista”. La portaveu del Comú, Laura Bergés, va dir que “fa molt temps que fem mala atenció al sensellarisme” i va qualificar “d’incomprensible” la posició de Junts i de “bastant inútil” el debat.

“Porta’l a casa teva!” i “dimiteixi!”, criden veïns de Balàfia des del públic

La sessió plenària va ser una de les més multitudinàries dels últims anys pel que fa al públic. Veïns i veïnes de Balàfia van observar el debat pel Model d’Inclusió i van ‘caldejar’ una mica els ànims. Durant la primera intervenció de Laura Bergés, una dona va cridar “Porta’l a casa teva!”. L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, va haver d’intervenir en defensa de la política i va demanar moderació per part dels assistents. Més tard, va ser el mateix paer en cap qui va rebre un atac verbal per part del públic. Una altra dona va exigir-li que “dimiteixi!”.

Durant les intervencions del PP, JxCat i Vox, però, les crítiques es convertien en aplaudiments. Tot mirat, semblava com si es tractés d’un partit de futbol, però en lloc de gols, s’aplaudien les idees favorables i es recriminaven les contràries.

Abans del Ple, uns veïns van intentar entrar amb unes pancartes que deien “No rebutgem persones. Rebutgem el vostre ‘hub’”. Unes pancartes que també van obrir al final de la sessió.

Tot i això, no tots els veïns van posicionar-se en contra del Model d’Inclusió i el Hub cívic de Balàfia. Una representant de Dones Lleida va indicar que es tracta d’una “oportunitat única”, que a banda dels dormitoris temporals per a persones sense sostre o la Casa Lila, també ofereix un menjador sènior, una sala d’estudis 24 hores o l’hotel d’entitats del barri. “Balàfia i Lleida han d’avançar cap a una ciutat on les dones puguin ser lliures”, va reivindicar la representant del col·lectiu feminista a la sessió.

Moció pel genocidi armeni

El Ple va aprovar de forma unànime la moció del Centre Internacional Escarré per les Minories Ètniques i les Nacions pel reconeixement del genocidi armeni el segle XX per part de Turquia. També va aprovar la moció del Comú per la implementació de polítiques de prevenció i millora de les actuacions en l’àmbit de les violències masclistes, i es va votar en contra de la de Vox sobre les balises V–16. També es va aprovar amb 18 abstencions i vuit vots a favor el nou catàleg de llocs de treball de la Paeria i l’IMO.

La sessió va iniciar amb un minut de silenci i una declaració institucional pel feminicidi de diumenge i va ser l’últim de Rosa Jové com a regidora de Junts, després de tres anys. Joan Ramon Castro la substituirà. “M’ho he passat molt bé”, va agrair.

La manca d’entesa de l’oposició ‘impedeix’ una moció de censura i aprova els comptes

Els constants retrets i les opinions distants dels grups de l’oposició ha fet impossible una moció de censura a Fèlix Larrosa. Dimarts els pressupostos socialistes s’aprovaran de forma automàtica a l’exhaurir el temps després de la moció de confiança.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12