Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Ovació dempeus del públic en l’estrena mundial a Nova York de Sémiramis, l’obra inèdita de Ravel recuperada gràcies al diari de Ricard Viñes

El diari s’exposa al David Geffen Hall i ha causat enorme expectació entre els visitants però també en la premsa internacional

Públic dempeus al New Hork Geffen Hall després d’escoltar Sémiramis

ARTICLES - ZONA 2

Vetllada històrica a Nova York amb l’estrena mundial de Sémiramis de Maurice Ravel de la mà de la New York Philharmonic, sota la batuta del prestigiós director veneçolà Gustavo Dudamel. El públic del David Geffen Hall es va posar dempeus per ovacionar llargament la peça, de només cinc minuts. Cal dir que se’n va interpretar una part com a avançament de l’estrena total a París al desembre.

L’efemèride ha estat precedida per la presentació de la temporada 2025-26 de la New York Philharmonic. Mentrestant, al vestíbul hi ha hagut nombrosa afluència de públic per veure el diari de Viñes. En ambdós actes hi ha estat convidat el musicòleg lleidatà i comissari de l’Any Viñes, Màrius Bernadó.

El diari de Ricard Viñes s’exposa al hall fins a finals de maig.

Bernadó ha estat l’artífex de la confirmació de l’autenticitat d’aquesta peça de Maurice Ravel, de qui enguany es commemora el 150è aniversari del naixement, igual que de Viñes, coetani i amic inseparable. Feia temps que la New York Philharmonic volia confirmar-ne l’autoria, fet que ha estat possible gràcies a una pàgina del diari inèdit de Ricard Viñes, que ha causat un gran interès entre els mitjans de comunicació i que aquests dies cita el New York Times.

La peça de Ravel, una composició de 1902, només va ser interpretada al Conservatori de París quan el dirigia Paul Taffanel, però mai amb públic. El manuscrit fou adquirit per la Biblioteca Nacional de França, però la partitura no estava signada. Ha estat una entrada del diari de Viñes, del 7 d’abril del mateix any, la que en confirma l’autoria. En el seu diari, Viñes descriu que ha estat al Conservatori en una classe matinal de dijous on ha escoltat la cantata de Ravel Sémiramis i explica que “és molt bonica i amb sabor oriental”.

“Ricard Viñes ens permet dialogar amb la New York Philharmonic”

Si aquesta connexió ha estat possible és gràcies a la conservació dels diaris personals del pianista lleidatà, de gran valor patrimonial. Cal tenir en compte que Viñes era considerat el pianista de referència per a l’avantguarda francesa i que va estrenar a París la major part de la millor música per a piano de l’època, de compositors com Debussy, Ravel, Satie o Falla.

“Viñes ens permet dialogar amb la New York Philharmonic, amb Nova York, i això ha estat possible gràcies a la conservació del seu diari, en definitiva, del patrimoni, que és el gran objectiu que hem de perseguir al llarg d’aquest any”, explica el comissari.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12