Les destinacions de muntanya estem vivint un moment decisiu. El turisme evoluciona en un context marcat per la transformació digital, el canvi climàtic i noves formes de viatjar, que busquen experiències més autèntiques, sostenibles i connectades amb el territori. En aquest escenari, el 13è Congrés Mundial de Turisme de Neu, Muntanya i Benestar, que se celebra a Andorra, esdevé una oportunitat privilegiada per reflexionar sobre aquesta qüestió.
Per a Ordino, ser la parròquia amfitriona d’aquesta edició del congrés és tot un orgull, però també una responsabilitat. No és casualitat que la nostra vall hagi estat reconeguda com a Best Tourism Village per ONU Turisme i que, des del 2020, la UNESCO hagi declarat tota la parròquia com Reserva de la Biosfera. Són distincions que reconeixen una trajectòria i un compromís: demostrar que el turisme pot ser una eina de desenvolupament alhora que es protegeix el patrimoni natural, cultural i social. Aquests reconeixements premien el ferm compromís que representa Ordino; una manera d’entendre la muntanya basada en l’equilibri entre desenvolupament i preservació.
En aquest context, el lema d’aquesta edició—“La destinació sota la influència digital”— interpel·la directament al paradigma actual, a on les decisions de viatge sovint comencen en una pantalla: una recomanació, una imatge viral o un algoritme poden determinar què descobrim i com ho percebem. Però, en aquest escenari, a on regna la tecnologia i la digitalització, l’experiència sensorial segueix sent el que marca la diferència. Per això, el congrés d’enguany incorpora una novetat significativa: les experiències immersives al territori. Aquesta aposta respon a una idea molt clara: les destinacions de muntanya no només s’expliquen en conferències o panells de debat; també s’entenen vivint-les. Per aquest motiu, els participants podran descobrir Ordino a través de propostes que connecten patrimoni, natura i benestar.
Una d’aquestes experiències és “El somni de Don Guillem”, al Museu Casa d’Areny-Plandolit, que permet viatjar a l’Andorra del segle XIX i entendre com la història i les persones han modelat el nostre territori. Altres activitats conviden a reconnectar amb l’essència de la muntanya a través del benestar, amb sessions de mindfulness o banys de gongs en espais històrics del poble. També hi haurà propostes vinculades a la gastronomia de proximitat o a la descoberta del paisatge d’alta muntanya, com la visita al Mirador Solar de Tristaina, una de les icones naturals més espectaculars del país.
Aquestes experiències reflecteixen una tendència cada vegada més clara en el turisme contemporani: el viatger ja no busca només visitar un lloc, sinó sentir-lo i comprendre’l. I això és especialment rellevant a les destinacions de muntanya, on la relació amb el paisatge, la cultura local i el ritme de la natura defineixen l’experiència.
Ordino vol continuar avançant en aquesta direcció. Apostem per un model turístic que valori el nostre patrimoni, que respecti l’entorn i que generi oportunitats per a la comunitat local i el Congrés Mundial de Turisme de Neu, Muntanya i Benestar ens permet compartir aquesta visió amb experts i professionals d’arreu del món. Però, sobretot, ens recorda que el futur de les destinacions de muntanya passa per mantenir viva la seva essència, perquè la millor manera d’entendre la muntanya és vivint-la.














