Els pagesos d’Albesa (la Noguera), i d’altres pobles propers com Corbins, Menàrguens, la Portella o Benavent de Segrià, estan farts dels robatoris que pateixen a les seves finques i davant aquesta situació van posar sobre la taula la possibilitat de fer sometents per tal de frenar els saquejos i resoldre aquest problema. Així ho van decidir en una reunió que van dur a terme a finals de març a la qual van assistir mig centenar d’agricultors afectats. Un d’ells és Ambròs Millà, actual regidor d’Agricultura de l’Ajuntament d’Albesa. Explica que va patir robatoris l’hivern del 2023 i en el seu cas detalla que li van furtar aspersors antigelada, tot i que també va citar que els lladres que assalten finques s’emporten bateries, gasoil, ferros, tubs d’alumini de reg i vàlvules. En relació amb els sometents, Millà va explicar que encara no s’ha dut a terme cap sortida nocturna des què es va acordar la creació dels sometents, però sí que va destacar el fet que “des de que ens hem mobilitzat, no hem escoltat cap robatori al poble ni a localitats veïnes”. “La idea de fer sometents pretén saber amb qui podem comptar i com ens podem organitzar per fer front a aquesta onada de robatoris”, va afegir Millà.
El Cisco Pujol és un altre dels pagesos que s’ha vist afectat. Un dia al matí, com fa de manera habitual, es va dirigir al seu tros i es va trobar amb un panorama desolador. No només havien atacat la seva finca, també es van veure afectades dues més i els lladres es van emportar 300 aspersors. Aquest agricultor explica que el cost econòmic d’aquest acte vandàlic ascendeix fins als 9.000 euros, uns 30 euros per unitat tenint en compte les despeses de mà d’obra i de substitució d’elements. “Només demanem que ens deixin fer la nostra feina i poder treballar amb tranquil·litat”, relata. Després de robar els aspersors, els lladres “els netegen i els tornen a vendre com si fossin nous”, segons les explicacions que els Mossos han traslladat als pagesos.
L’Ajuntament, que va ser l’encarregat d’organitzar les reunions amb els pagesos afectats, està estudiant la possibilitat de posar càmeres de seguretat en punts estratègics, encara que “sabem que té un cost alt i encara està per decidir”, van explicar. D’altra banda, els veïns de la Partida Marimunt han iniciat aquest cap de setmana vigilàncies nocturnes davant l’onada de robatoris en cases de l’Horta de Lleida les darreres setmanes davant la “preocupació” dels veïns i veïnes.