El certamen Miss Intel·ligència Artificial, que utilitza aquesta tecnologia per crear la “influencer” perfecta seguint estrictes patrons de bellesa, sorgeix com una nova iniciativa per perpetuar cànons estètics i estils de vida perfectes, només possibles amb IA.
A la primera edició d’aquest peculiar certamen, que va ser llançat a l’abril per Fanvue, una plataforma de contingut basat en intel·ligència artificial, es van registrar més de 1.500 participants, segons l’organització.
Qüestions com la seva aparença i realisme, el bon ús de la intel·ligència artificial, o la seva influència en xarxes socials, són les prioritats que van seguir els jutges per seleccionar les deu finalistes del concurs, la guanyadora del qual s’espera que sigui anunciada aquesta setmana.
Una de les finalistes és la turca Seren Ay, que acumula més de 20.000 seguidors a Instagram, on els seus creadors la mostren de viatge a Istanbul, París i Taiwan, o al capdavant d’una aeronau.
“L’estàndard del seu contingut és increïblement alt i ens va encantar l’originalitat i la imaginació darrere de cada imatge. Situar-la a diferents escenaris és realment interessant i mostra com els creadors d’IA poden col·locar fàcilment les dones en rols i àmbits tradicionalment dominats pels homes”, va afirmar el jurat sobre Ai.
L’enllaç del concurs amb la intel·ligència artificial arriba a tal nivell que ha inclòs dues de les ‘influencers’ virtuals més populars al panell de jutges: Aitana López i Emily Pellegrini, que sumen més de mig milió de seguidors a xarxes socials.
Però Ay, com altres finalistes, no va ser expressament creada per al certamen, sinó que promociona la joieria que li va donar vida el desembre del 2023.
“Volíem treballar amb una influencer per crear visibilitat per a la nostra marca de joieria, Sirena Arte, però a causa de costos i diverses exigències extravagants, busquem altres solucions”, va explicar a EFE l’encarregat del projecte, Furkan Sahin.
Una d’aquestes solucions va ser crear Ay mitjançant intel·ligència artificial.
“Mentre creem el personatge, analitzem el tipus de contingut produït per dones influents populars a Turquia utilitzant intel·ligència artificial i creem un personatge en conseqüència”, va indicar Sahin, que va dir que la tecnologia els va recomanar que fos pèl-roja.
Mentrestant, a l’Índia, l’agència de màrqueting digital Digimozo va crear Zara Shatavari per publicitar un dels seus productes de nutrició.
“Volíem una cara nova que pogués defensar un estil de vida saludable. La IA va jugar un paper crucial en el desenvolupament de l’aparença i la personalitat de Zara. Fem servir la IA per crear una personalitat atractiva que s’alineés amb els valors de la nostra marca i ens va ajudar a generar la seva aparença física”, va dir a EFE el cofundador de l?empresa, Rahul Choudhry.
Bellesa immaculada
Tot i això, malgrat les infinites possibilitats que atorga la intel·ligència artificial, el cutis immaculat de Shatavari, la seva primesa i el seu atractiu semblen estar regits pels mateixos estàndards de bellesa que les altres participants.
“El nostre objectiu era crear una celebritat a l’estil Bollywood”, va explicar Choudhry, que va admetre que la seva creació segueix els patrons de la bellesa convencional i ha rebut comentaris que Shatavari era “massa prima”.
Una cosa semblant passa amb la resta de finalistes, que ja sigui per la seva primesa o per uns trets exageradament marcats per ressaltar la seva figura o el seu rostre, projecten una imatge de perfecció que no va en la línia de la suposada quotidianitat que intenten mostrar amb les seves personalitats .
Aquesta bellesa impol·luta fa que cobrin més importància les causes socials que defensen les candidates, cosa que sembla prioritzar el jurat en les seves valoracions.
Així, Shatavari diu que és una guerrera en la lluita contra la depressió i apassionada de la moda i els viatges. Això ho compagina amb el seu bloc on publica articles per contrarestar el desequilibri hormonal o reduir l’estrès i l’ansietat.
“La seva funció és inspirar i educar sobre la salut i el benestar, aprofitant el seu atractiu com a celebritat per generar un impacte positiu”, va indicar Choudhry, que elabora aquestes publicacions amb l’ajuda de ChatGPT, una altra eina d’intel·ligència artificial.
Mentre que altres com la romanesa Aiyana Rainbow s’erigeixen com una aliada del moviment LGTBI, i la francesa Anne Kerdi és ambaixadora d’Oceanópolis, un fons per a la conservació i preservació dels oceans a la Bretanya francesa.
De l’abast d’aquestes iniciatives en bona part dependrà el destí dels 13.000 dòlars que obtindrà la guanyadora, a més d’un publicista que ajudarà a augmentar la seva audiència, va sentenciar l’organització.