El RACC ha presentat el seu Primer Baròmetre de la Mobilitat Ciclista i de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) a Lleida, un estudi pioner que analitza els hàbits, perfils i opinions de les persones que es desplacen en bicicleta, patinet o altres VMP per la ciutat. L’objectiu principal del baròmetre és contribuir al coneixement de la mobilitat sostenible a Lleida, fomentar la cultura de la micromobilitat i millorar la seguretat dels ciclistes i usuaris de VMP. A més, l’estudi pretén impulsar mesures eficaces per part de les administracions que afavoreixin una convivència equilibrada entre tots els modes de transport urbà.
Segons dades de la Paeria (2021), les bicicletes i patinets representen un 2% de la quota modal de mobilitat a Lleida. El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) amb horitzó 2030, aprovat recentment, fixa l’objectiu d’arribar al 5%. Actualment, la mobilitat a peu suposa el 48%, el vehicle privat un 41% i el transport públic un 9%. Pel que fa a les infraestructures, Lleida disposa de 245 quilòmetres de xarxa ciclable, dels quals 71 km corresponen a carrils bici, 152 km a carrers 30 i 22 km a vies de plataforma única.
Per a l’elaboració de l’estudi, el RACC ha realitzat 480 enquestes a usuaris de bicicleta i patinet, així com 1.396 observacions en 10 punts de la ciutat, amb l’objectiu de recollir dades representatives sobre els patrons de desplaçament i percepció de seguretat dels usuaris.
El perfil i hàbits de l’usuari de bicicleta i patinet a Lleida
- L’usuari tipus és una persona jove: el 69% dels enquestats té entre 25 i 40 anys. De mitjana, aquests usuaris realitzen 2,5 desplaçaments al dia, concentrats principalment en tres dies a la setmana.
- Pel que fa als motius dels desplaçaments dels usuaris de bici i VMP, el 76% dels trajectes en bicicleta i VMP són només per lleure o gestions.
- El 68% dels usuaris que es desplacen a la feina amb bicicleta (64%) o patinet (71%) no reben cap tipus d’incentiu per part de la seva empresa. Entre els que sí que gaudeixen d’incentius, el 53% disposa de la possibilitat de carregar la bicicleta elèctrica o el patinet, el 37% compta amb un aparcament segur o espai per guardar-los, i l’11% té dutxes o vestidors a la seva disposició.
- El 61% de les bicicletes i patinets que circulen per la xarxa ciclable de Lleida tenen entre 2 i 5 anys d’antiguitat. Pel que fa a les bicicletes elèctriques, més de la meitat (55%) tenen menys d’un any, mentre que el 82% dels VMP es troben entre els 2 i 5 anys.
- Els vehicles elèctrics (VMP o bicicletes) s’utilitzen sobretot per recórrer distàncies més llargues en menys temps que els mecànics: El 97% de les distàncies de més de 20 minuts es fan amb bicicletes mecàniques. El 81% dels desplaçaments de més de 10 km es fan amb modes elèctrics.
- Sobre la intermodalitat, el baròmetre conclou que els usuaris de bici i VMP de Lleida també combinen, en un sol trajecte, altres modes de transport: el 73% també van a peu, el 54% són usuaris de transport públic, el 12% combina els seus usuaris en cotxe i el 5% també agafa la moto. El 24% dels ciclistes assegura que alguna vegada ha pujat la bici al transport públic, mentre que només un 5% d’usuaris de patinet declara haver-ho fet.
- El 66% dels usuaris enquestats té algun tipus de carnet de conduir. Dels usuaris que disposen de vehicle en propietat però prefereixen fer el desplaçament en bicicleta o VMP, el 58% tria la bicicleta o patinet perquè ‘arriba més ràpid’, el 32% perquè ‘estalvia diners’ i el 21% per la ‘facilitat d’estacionament’.
- El 20% dels ciclistes compta amb una assegurança de bicicleta específica. No obstant, només un 7% dels usuaris de patinet en té, mesura que serà obligatòria per als VMP a partir del 2026 segons la nova Llei d’àmbit estatal.
Valoració de l’experiència i de la infraestructura existent
- Els usuaris de bicicleta i VMP de la ciutat de Lleida enquestats valoren amb un 5,6/10 de mitjana l’experiència de circular pels carrils bici de la ciutat.
- Tot i això, el 80% dels usuaris de patinet a la ciutat de Lleida creuen que la infraestructura ciclable no és suficient. Pel que fa als usuaris de bicicleta, aquest percentatge és d’un 69%.
- En general, els usuaris de patinet són més crítics amb la valoració de la xarxa ciclable: Els usuaris de patinet suspenen la ‘continuïtat de la xarxa de carrils bici’, amb un 4,7/10 de nota mitjana. A més, també són crítics amb el ‘disseny dels carrils bici en cruïlles i rotondes, amb un 4,8/10.
- En contraposició, els usuaris de bicicleta valoren amb un 6,5/10 la ‘senyalització i el manteniment dels carrils bici’.
- Pel que fa a la seguretat segons la tipologia d’infraestructura, el carril bici calçada rep un 5,6/10; la vorera rep un 5,5/10 i la calçada compartida amb altres vehicles de motor rep un 5,6/10 de nota mitjana. El 25% dels usuaris de bicicleta i el 13% d’usuaris de patinet asseguren que perceben saturació als carrils bici. L’impacte de la pacificació dels carrers de centre urbà rep una nota global de 5,6/10 respecte a l’experiència d’usuari.
Sobre l’estacionament dels patinets:
- El baròmetre RACC ha preguntat què fan els usuaris de bicicleta i patinet, a la nit, amb els seus respectius vehicles. El 100% dels usuaris de patinet enquestats han afirmat que guarden el seu patinet dins de casa, enfront del 43% dels usuaris de bicicleta.
- El 43% dels usuaris de bicicleta asseguren que guarden la seva bici en un aparcament propi dins de casa.
- Davant la pregunta sobre què fan amb el vehicle durant el desplaçament, el 65% dels ciclistes indiquen que entren la bicicleta a l’edifici, mentre que el 24% la deixen al carrer, en un estacionament públic en forma de “U”.
- En el cas dels usuaris de patinet, el 93% afirma que entra el vehicle a l’edifici durant el desplaçament, mentre que el 6% declara disposar d’un aparcament propi.
Coneixement i compliment de la normativa
- El 58% dels usuaris de bici i de patinet de la ciutat de Lleida circulen, majoritàriament, pel carril bici.
- D’entre els usuaris que no circulen pel carril bici, el 19% circula per vies de menys de 30 km/hora; l’11% circula per parcs, zones verdes i/o passejos compartits i el 8% (en aquest cas usuaris de bicicletes exclusivament) circula per vies de més de 30 km/h. Totes aquestes alternatives al carril bici estan permeses.
- Ara bé, el baròmetre ha detectat que el 6% d’usuaris de bici i patinet circula per les voreres, comportament explícitament prohibit per la normativa.
- A més, també ha detectat que el 4% d’usuaris de patinet circulen per vies de més de 30 km/hora, comportament tampoc permès.
- El baròmetre ha detectat un bon ús dels elements de seguretat entre els usuaris, tot i que encara cal reforçar la conscienciació sobre la importància de protegir-se adequadament. En el cas dels usuaris de bicicleta, el 58% segueix la recomanació de portar casc, però el 42% encara no el porta. Pel que fa als usuaris de patinet, per als quals el casc és obligatori, només el 54% en fa ús, davant del 46% que no el porta. El baròmetre també constata un bon nivell de compliment pel que fa a l’ús del timbre, igualment obligatori: el 70% dels ciclistes i el 85% dels usuaris de patinet el fan servir correctament.
- Preguntats per ‘què es pot fer per millorar la seguretat viària’, l’opció més ben valorada és l’educació viària a escoles i instituts, amb un 6,2/10 de nota mitjana per part dels usuaris de patinet i un 5,9/10 per part d’usuaris de bicicleta.
- En contraposició, la proposta de l’obligatorietat d’una assegurança per a bicicletes i patinets —que, segons la Llei de l’Estat espanyol, ho serà per als usuaris de patinet a partir del 2026— rep una valoració mitjana de 4,4/10 per part dels usuaris de patinet i de 4,8/10 entre els usuaris de bicicleta.
- Pel que fa a la matrícula obligatòria de bicis i patinets —que, segons la Llei de l’Estat espanyol, ho serà per als usuaris de patinet a partir del 2026— rep una valoració mitjana de 4,6/10 per part dels usuaris de patinet i un aprovat just (5,3) per part dels usuaris de bicicleta.
Sensació de vulnerabilitat i accidentalitat
- Més de la meitat dels usuaris enquestats (58%) se senten vulnerables quan circulen per Lleida amb bicicleta o patinet. Aquesta percepció és més elevada entre els ciclistes, amb un 61%, mentre que en el cas dels usuaris de patinet se situa en el 54%.
- Els busos i les bicicletes/patinets de repartiment són els modes de transport que més inseguretat generen als usuaris de bici i patinet de la ciutat de Lleida. En canvi, els vianants i el mobiliari urbà són els que generen menys inseguretat.
- Sobre accidentalitat, en l’enquesta realitzada, la majoria d’usuaris que han patit un sinistre afirmen que ha estat “ells sols”.
- El 35% atribueix l’accident a l’estat de la infraestructura, el 41% a un error propi i el 24% a les condicions meteorològiques.
Sancions econòmiques
- El 80% dels enquestats creu que, tant ciclistes com usuaris de VMP, haurien de ser considerats igual que els vianants, sobretot en el moment de posar sancions econòmiques.
- De fet, només s’ha multat un 3% dels usuaris de bicicleta i VMP algun cop mentre circulaven. Preguntats pel motiu, un 35% assegura que ha estat per anar per la vorera i un 26% per fer un ús inadequat del carril bici, entre d’altres.













