Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Més de 12.000 persones a Catalunya necessiten diàlisi o trasplantament renal, segons la Societat Espanyola de Nefrologia

Entitats i organitzacions científiques exigeixen al Ministeri de Sanitat que desenvolupi un pla de salut renal

ARTICLES - ZONA 2

Més de 12.000 persones a Catalunya pateixen malalties renals cròniques que requereixen diàlisi o trasplantaments de ronyó. Així ho revela un estudi de la Societat Espanyola de Nefrologia (SEN), que constata que Catalunya se situa molt per sobre de la mitjana estatal de pacients que necessiten aquest tipus de tractaments. En concret, el total de persones a Espanya que es troben en processos de diàlisi o trasplantament és de 66.982 persones. Per això, diferents entitats i organitzacions científiques han aprofitat el Dia mundial del ronyó, que se celebra aquest dijous, per exigir al Ministeri de Sanitat un pla de salut renal que reculli mesures concretes per avançar en la prevenció i diagnòstic precoç de les malalties renals.

La Societat Espanyola de Nefrologia ha avisat que les malalties renals cròniques (ERN) segueixen creixent i afecten ja el 15% de la població espanyola, és a dir, a aproximadament 7 milions de persones incloent tots els estadis de la malaltia i les persones que encara no han estat diagnosticades. A més, han assegurat que en pocs anys, si la malaltia segueix el seu ritme de creixement, es convertirà en la segona causa de mort del país.

Per això, han reclamat la implantació de programes de detecció precoç, sobretot en la població de risc, per detectar-les abans que arribin a les seves fases més avançades. “És una de les malalties més desconegudes per la població, però té un elevat impacte sociosanitari perquè els símptomes són poc reconeixibles en els estadis inicials de la malaltia, fet que en dificulta el tractament”, han explicat.

En la mateixa línia, han exigit al Ministeri de Sanitat i a les autoritats sanitàries un pla de salut renal que doni més visibilitat a les malalties renals cròniques i en què se’n potenciï la prevenció, ja que, segons han indicat, la taxa de infradiagnòstic és de més del 40%. “És una epidèmia silenciosa”, han alertat.

La SEN també ha constatat, tenint en compte l’evolució actual de la malaltia, que els costos sanitaris directes a l’ERN augmentaran un 13,8% en cinc anys, arribant als 4.890 milions d’euros el 2027. El 42,5% d’aquesta despesa correspondrà, segons han matisat, al cost directe dels pacients que requereixen diàlisi o trasplantament.

El creixement de la malaltia, tal com han assegurat, es relaciona amb factors de risc com la diabetis o les malalties cardiovasculars – responsables d’un 40% dels casos-, la obesitat, la hipertensió alterial o el consum de tabac. Molts d’ells, evitables amb hàbits de vides saludables, ha afegit la SEN. Per tot això, han recomanat una sèrie de mesures per reduir el risc renal, com no fumar, no automedicar-se, fer esport, seguir una dieta saludable o comprovar i controlar els nivells de glucosa en sang i la pressió arterial, entre d’altres.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12