Un total de 1.011 estudiants i 32 docents de 28 centres educatius de Lleida impulsen una ‘Lliga contra la Soledat no Desitjada’, amb l’objectiu de lluitar davant d’aquesta xacra social que afecta totes les etapes de la vida, també la infància i l’adolescència.
Es tracta d’una iniciativa proposada pel 41 Concurs Escolar de l’ONCE que, en aquesta edició, ha convidat tots els seus participants a reflexionar i treballar sobre els efectes negatius que té la Soledat no Desitjada, tenint en compte la major incidència que aquesta té en les persones amb discapacitat. Per això s’ha proposat formar part d’aquesta ‘Lliga’ en què els docents s’han convertit en grans entrenadors sobre habilitats socials.
La participació d’aquest any ha estat per aules completes i, després de l’entrenament emocional a l’aula amb els recursos didàctics, tant físics com digitals, els participants han creat el seu escut contra la Soledat, en què han plasmat els valors del seu equip. A més, han dissenyat una activitat que, sent accessible, inclogui tota la classe, alumnat amb discapacitat i sense.
En aquest 41 Concurs Escolar de l’ONCE hi han participat els estudiants dels centres educatius públics, concertats i privats de 2n i 3r cicle de Primària, Secundària, FP Bàsica i Educació Especial. Les categories de participació són: A (3r i 4t de primària), B (5è i 6è de primària), C (1r- 4t ESO i FP Bàsica) i E (Educació Especial). Totes han treballat sota les mateixes condicions i han presentat el mateix projecte.
La proposta d’aquesta edició, en què han participat més de 140.747 estudiants i 2.768 mestres de 2.512 centres educatius de tot l’Estat, s’ha desenvolupat en base a sessions informatives amb un equip multidisciplinari de psicòlegs especialitzats en població infantil i joves.
Material didàctic contra la Soledat
D’aquesta manera, s’ha posat a disposició dels docents un ampli material didàctic elaborat per professionals especialistes, adaptat a cada cicle escolar, en què es proporcionen les bases sobre l’entrenament emocional, dividit en 3 fases: prevenir, detectar i intervenir, amb l’objectiu de convertir l’alumnat en artífexs contra la Soledat No Desitjada.
A més de comptar amb el material didàctic físic i digital que ha permès reflexionar els alumnes sobre com pot afectar la Soledat les persones amb discapacitat i els seus propis companys, també han comptat amb el Videojoc Educatiu ‘ONCITY’. Aquest any, el protagonista, Igu, s’ha convertit en l’entrenador emocional que ha guiat l’alumnat a formar el seu equip contra la Soledat.
Un cop finalitzat el període d’inscripció, els treballs seran avaluats per diferents jurats a nivell autonòmic (mes de març) i nacional (mes de maig). Els grups vencedors a la fase autonòmica i els finalistes de la categoria E, tant escolars com docents, rebran com a premi l’exclusiva samarreta oficial de l’equip de la ‘Lliga contra la Soledat No Desitjada’. També optaran al premi de votació popular que serà un smartwatch.
A més, amb la finalitat de premiar els docents, els motors de cada edició del Concurs Escolar, es durà a terme un sorteig exclusiu en què podran guanyar una tablet. Les aules guanyadores del premi nacional de cada categoria podran fer realitat el gimnàs emocional a la seva escola, una jornada única en què comptaran amb diverses activitats gamificades en què el seu equip podrà posar a prova les habilitats apreses en aquesta edició del concurs.
El jurat valorarà de manera especial la creativitat de l’escut; l’originalitat i l’adaptabilitat de l’activitat perquè qualsevol persona (amb discapacitat o sense) hi pugui participar, i que els treballs presentats siguin accessibles per a totes les persones.