Gabriel Attal va presentar ahir la seva dimissió com a primer ministre al president francès, Emmanuel Macron, que li va encarregar que segueixi al lloc provisionalment per gestionar els assumptes corrents i garantir l’estabilitat mentre es forma un nou Govern sortit de les eleccions legislatives.
Fonts de la presidència van explicar que Macron, que havia rebut Attal al Palau de l’Elisi a mig matí, li va demanar una vegada que li va presentar la dimissió que “segueixi com a primer ministre per ara per garantir l’estabilitat del país”, sense fixar-ne cap termini.
Les fonts van assenyalar que el cap de l’Estat va donar les gràcies a Attal per haver dirigit les darreres campanyes electorals, primer de les europees i després de les legislatives.
El primer ministre francès ja havia avançat després dels resultats de la segona volta de les legislatives, en què el seu grup va perdre la majoria relativa amb què havia governat, que presentaria la dimissió però que podria seguir en funcions “tant de temps com el deure ho exigeixi”.
Sobretot tenint en compte que França organitza els Jocs Olímpics de París, que se celebraran del 26 de juliol a l’11 d’agost, i que representen un desafiament, en particular en termes de seguretat.
Macron, per la seva banda, va fer saber també diumenge a la nit que es prendria temps per examinar els resultats dels comicis i comprovar “l’estructuració de la nova Assemblea Nacional”, a partir d’aquí decidir sobre el Govern que es pugui constituir.
El cap de l’Estat, que a França és qui nomena el primer ministre, va assegurar que “en el paper de garant de les institucions, vetllarà perquè es respecti la decisió sobirana dels francesos”.
Cal veure si en aquesta fase provisional es manté la mateixa estructura del Govern, amb Gérald Darmanin o Bruno Le Maire.
Bardella se’n fa responsable, però diu que governarà
El president de l’Agrupació Nacional (RN) i candidat a primer ministre, Jordan Bardella, va admetre ahir la seva “part de responsabilitat” a la “derrota” a la segona volta de les legislatives, però va insistir que l’avenç que va aconseguir el seu partit els portarà al poder.
“Ho dic clarament, en algunes circumscripcions les apostes que vam fer no van ser bones. Assumeixo la meva part de la responsabilitat”, va assenyalar Bardella.
L’esquerra vol governar sense Macron
El Nou Front Popular (NFP) que reuneix els partits d’esquerra designarà un candidat a primer ministre perquè sigui nomenat i governi amb el seu propi programa i no en coalició amb el president, Emmanuel Macron. Així ho va dir el primer secretari del Partit Socialista (PS), Olivier Faure.
Orban capta Le Pen, Salvini i Abascal a l’Eurocambra
El primer ministre hongarès, Viktor Orban, ha incorporat el Reagrupament Nacional de Marine Le Pen, la Lliga de Mateo Salvini i Vox de Santiago Abascal a la seva família política dins el Parlament Europeu. Amb l’anunci d’ahir -tant Orban com Salvini ho van oficialitzar a través d’X-, el grup ‘Patriotes per Europa’ suma un total de 79 eurodiputats i es converteix en la tercera força política dins d’Eurocambra, superant als Conservadors i Reformistes Europeus (ECR) de Meloni, que després del canvi de bàndol de Vox s’ha quedat amb 78 eurodiputats.