Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Llum verda a rebaixar l’edat per conduir als 17 anys, però acompanyat

Els estats membres de la UE disposaran de fins a quatre anys per implementar la mesura

Pla mitjà d'un cotxe d'autoescola

ARTICLES - ZONA 2

El Parlament Europeu va donar llum verda ahir a l’actualització de les normes de la UE sobre els permisos de conduir que permetrà als joves de 17 anys conduir cotxes, camions i furgonetes si van acompanyats d’un adult amb experiència. 

El text aprovat reforma integralment la directiva sobre permisos de conduir amb l’objectiu de reforçar la seguretat viària a Europa, on cada any moren 20.000 persones en accidents de tràfic. Entre d’altres, s’introdueix la digitalització del carnet de conduir, així com un nou període de prova de dos anys per a tots nous conductors durant el qual s’aplicaran normes i sancions més estrictes. 

Un cop l’Eurocambra ha ratificat formalment la nova directiva, aquesta entrarà en vigor 20 dies després de la seva publicació al butlletí oficial de la UE i els estats membres tindran tres anys per transposar les normes a la seva legislació i un any addicional per preparar-ne la implementació.

Un dels punts més destacats de la nova normativa és que es permetrà els joves de 17 anys obtenir el permís per conduir un cotxe (categoria B), però hauran de conduir acompanyats per un conductor experimentat fins als 18 anys.

Per mitigar l’escassetat de conductors professionals, els eurodiputats també van votar a favor de permetre que els joves de 18 anys puguin obtenir el permís per conduir un camió (categoria C) i els de 21 anys per conduir un autobús (categoria D), sempre que disposin d’un certificat de competència professional. En cas contrari, s’hauran de tenir 21 i 24 anys respectivament per conduir aquests vehicles.

EXÀMENS ESTRICTES

Els canvis legislatius introdueixen normes més estrictes per als conductors novells durant almenys els primers dos anys amb permís per conduir. Durant aquest nou període de prova, els nous conductors estaran subjectes a requisits i sancions més estrictes si condueixen sota els efectes de l’alcohol o les drogues o si no utilitzen el cinturó de seguretat o els sistemes de retenció infantil. L’objectiu de Brussel·les és reduir el risc d’accidents entre els nous conductors.

El carnet de conduir serà en format digital a tot Europa a finals de 2030

La directiva preveu la creació d’un carnet de conduir en format digital que estarà disponible per a tots els ciutadans de la UE a finals del 2030 i es trobarà dins de la futura “Cartera d’identitat digital europea”.

Un cop entrin en vigor les noves normes, els permisos de conduir hauran de ser vàlids durant 15 anys per a motocicletes i cotxes, o 10 anys si el permís s’utilitza com a document d’identitat nacional. Pel que fa als permisos de conduir per a camions i autobusos, seran vàlids durant cinc anys. D’altra banda, el nou text dona marge als països de la UE per reduir el període de validesa per als conductors de 65 anys o més, per tal de sotmetre’ls a controls mèdics més freqüents o a cursos de repàs.

Alhora, amb la nova normativa, els conductors hauran de passar un control mèdic que inclogui proves de visió i de condició cardiovascular. 

No obstant això, es permetrà els estats substituir aquest control mèdic per a conductors de cotxe o motocicleta per formularis d’autoavaluació o altres sistemes d’avaluació dissenyats a nivell nacional.

 

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)