Aparcar gratuïtament al centre de Lleida serà més complicat des d’avui amb la incorporació de 650 noves places regulades amb parquímetre en diversos carrers on fins ara s’aparcava de franc. En concret, la Paeria ha pintat 290 noves places de zona blava dins la Zona de Baixes Emissions (ZBE) al centre històric i unes 360 places de zona verda –més econòmiques i de baixa rotació–, entorn de Joc de la Bola, Ronda i l’hospital Santa Maria. A més, la Paeria ha transformat de zona blava a verda 336 places situades fora de la ZBE, és a dir són de pagament, però ara seran més barates. El govern municipal defensa que la mesura no té afany recaptatori i vol afavorir la rotació de vehicles i la mobilitat sostenible, mentre treballadors i veïns de Joc de la Bola consideren que les noves places són una “imposició” i un “abús”, i reclamen més inversions al barri.
El govern local defensa que ha fet un “redisseny” dels espais d’aparcament per tal d’afavorir l’accés al centre de la ciutat sense haver de fer ús del vehicle privat i fomentant l’impuls del transport públic. La regidora de Mobilitat de la Paeria, Cristina Morón, va argumentar que aquesta política s’emmarca en “un canvi profund” en la mobilitat per tal d’avançar cap a “una ciutat saludable, més sostenible i més justa”, i perquè “la mobilitat és una de les principals fonts de comunicació urbana”. Els preus d’aparcament en aquestes zones van dels 70 cèntims/hora per als vehicles sense etiqueta ambiental, fins als 50 cèntims per als d’etiqueta zero. La Paeria posarà en marxa abonaments mensuals per als residents a 45 euros i amb 10 viatges d’autobús gratuït, i es premiaran els vehicles menys contaminants.
Crítiques a la zona de Joc de la Bola
Les noves places d’aparcament regulat de zona verda en carrers com Joc de la Bola, Segrià o Segòvia han topat amb l’oposició de veïns i treballadors de la zona. Un dels col·lectius més perjudicats és el de les persones que treballen al barri i, fins ara, aparcaven de franc al carrer. “Jo treballo matí i tarda, i aparcar em suposarà molts diners cada dia”. Un altre treballador del barri, en Xavier, es va queixar que “molt pagar, molts impostos i moltes multes, però de serveis, pocs”, es va queixar. Morón va dir que “el sector comercial ens havia fet aquesta petició per tal d’agilitzar la rotació de vehicles” i el govern creu que això promou “la dinamització comercial i que més persones de fora hi puguin aparcar”. Diversos comerciants ho corroboren i veuen bé la mesura en clau de negoci.
D’altra banda, la Paeria de moment “no té en agenda” pintar zona blava als pàrquings de Camp d’Esports i Barris Nord, però espera prendre aquest any una decisió sobre l’aparcament de la plaça de la Sardana. En aquest cas, l’Ajuntament de Lleida vol que només puguin aparcar-hi els visitants del turó de la Seu Vella i deixi de funcionar com un aparcament dissuasiu al bell mig del conjunt històric. En paral·lel, la Paeria manté la previsió que la ZBE al centre històric comenci a multar a partir de l’1 de juliol els vehicles sense etiqueta ambiental o que accedeixin a la zona restringida sense autorització.
La Paeria veu “necessària” una línia d’autobús nocturn
Pel que fa al transport públic, Morón assenyala que la Paeria ha tret a licitació un estudi per analitzar la xarxa i el servei d’autobús urbà amb l’objectiu de revisar rutes, freqüències, horaris i parades. “Fa molt de temps que no es fa una modificació del sistema i de les línies, i ara creiem que és el moment idoni”, defensa.
La regidora recorda que la pròrroga de dos anys a la concessionària Moventis vencerà a finals d’any, tot i que “segurament l’haurem d’ampliar i ja de cara a l’any vinent començarem a aplicar tots els canvis”. La previsió de la Paeria és que l’estudi de la xarxa d’autobusos estigui “tancat” el darrer trimestre de l’any i que els canvis s’implementin durant el 2026.
Una de les grans novetats, segons Morón, serà que “el servei de busos de Lleida probablement haurà de tenir una línia d’autobús nocturn”. La regidora constata que “és una necessitat” per l’activitat que també hi ha a la ciutat durant les nits, i no només durant els caps de setmana, sinó també “entre setmana”, assegura. Amb tot, Morón insisteix que la decisió no està presa.