L’Institut d’Estudis Ilerdencs celebrarà la Diada amb el cicle ‘El poder de la llengua’, que ha programat conferències, taules rodones i activitats (del 8 al 24 de setembre) per reivindicar “la importància de la llengua catalana com a eina de cohesió social i creació de comunitat”. A més, deien, també “vol subratllar el valor del català com a vehicle d’identitat, comunicació i innovació, així com la seva capacitat per unir persones de diferents orígens i contextos, tot defensant i posant en valor el seu paper central en la construcció de la identitat col·lectiva”.
El 8 de setembre començarà amb ‘És escriptor si no és persona? Una demostració literària de creativitat artificial’, un taller performatiu de Cosines Llunyanes amb la música Edurne Arizu. El dia 9 es farà la sessió ‘Llengua, política i futur a les illes Balears’, a càrrec de la historiadora, activista cultural i política eivissenca, Fanny Tur. El dimarts 16 continuarà amb ‘Els obstacles actuals per a la normalitat d’ús de la llengua catalana’, una sessió a càrrec del polític i filòleg Josep-Lluís Carod-Rovira, i el dimecres 17 amb ‘Gosar poder una llengua amb poder’, amb el filòleg, traductor i catedràtic de literatura, Josep Murgades. El dimarts 23, serà el torn per a ‘Paco Candel. Els altres catalans’, amb el periodista i escriptor Genís Sinca i l’escriptora i politòloga Mariona Lladonosa.
El cicle es tancarà el dimecres 24 amb la taula rodona ‘Reptes en l’acollida i formació en llengua catalana als nouvinguts’, que comptarà amb la participació de Lourdes Flotats, llicenciada en Filologia Catalana i professora de secundària; Xavier Alonso, membre del patronat de la Fundació Migra Studium; i Conxita Navarro, professora de català per a adults del CNL de Lleida, actuant com a moderadora Marisa Samitier, professora de llengua i literatura, i membre de la Secció de Llengua i Literatura de l’IEI.
Amb aquests dos últims actes, l’IEI se suma també a la commemoració del centenari del naixement de Paco Candel (1925-2007), una figura clau en la reflexió sobre la identitat catalana i la diversitat cultural. Totes les activitats seran a les 18.30 hores a l’Aula Magna de l’IEI i també es podran seguir per streaming al web de la institució o a la pàgina web (excepte el dia 8).