Les matriculacions de vehicles a Catalunya s’han estancat aquest mes de gener, amb 8.8253 unitats, un -0,2% respecte al primer mes de l’any passat, segons les dades publicades aquest dijous per ANFAC. Dels vehicles comprats, la majoria han estat de baixes emissions (híbrids, endollables, elèctrics o de gas), amb 4.881 unitats, cosa que implica un augment del 6,2% en comparació amb el gener del 2022. En canvi, cauen un 8,16% les matriculacions catalanes de cotxes de gasolina (3.307) i un 1,77% les dels dièsel, que tanquen el mes en 665. Malgrat això, la venda de vehicles de baixes emissions a Catalunya és molt menor que al conjunt d’Espanya, on puja un 24,8%, amb augments del 40% a Euskadi o el 35% a Madrid.
Al conjunt de l’Estat s’han registrat 68.685 matriculacions durant el gener, un 7,26% més que el mateix mes de l’any passat. Destaquen les vendes a empreses de lloguer de cotxes, que han augmentat un 74,6% interanual, fins a les 7.238 unitats, mentre que les de particulars i empreses han mantingut registres similars als del gener del 2023.
Per tipus de carburant, destaca que els de baixes emissions han representat un 54,1% del total. Un 34,9% de les matriculacions han estat de vehicles de gasolina i un 11% van ser de dièsel.
Segons Anfac, es tracta de “bones xifres”, malgrat que encara es troben “molt lluny” de les d’abans de la pandèmia (un 20,5% per sota del gener del 2020). Ara bé, la patronal assegura que començar l’any a l’alça els dona “optimisme” i pronostica que el 2024 podria tancar amb al voltant d’un milió de turismes nous. En un comunicat, Anfac també ha ressaltat que el sector està patint retards en les entregues per la crisi del mar Roig.
Per marques, la més venuda a l’Estat durant el gener ha estat Toyota, amb 7.615 matriculacions; seguida de Seat (5.073) i Kia (4.594). Per models, encapçala el rànquing el Dacia Sandero (2.233), seguit del Toyota Corolla (2.143) i el model xinès MG ZS.