Quan anava a l’escola, cada setmana havíem de triar un llibre de la biblioteca per endur-nos a casa i durant el cap de setmana fer-ne una fitxa de comprensió lectora, emplenant una sèrie de camps: títol, personatges, i argument, a més d’identificar el nus, la introducció i el desenllaç de la història. Confesso que, alguna vegada, em vaig limitar a fullejar el llibre en qüestió i a omplir la fitxa amb el que em va semblar que passava, sense llegir el llibre. De fet, ho fèiem tots. Però, tret d’aquestes petites trampetes, el cert és que estàvem acostumats a treballar la comprensió lectora, extreure les idees principals del que llegíem i reflexionar sobre aquestes lectures. I només això, cada dia marxàvem cap a casa carregats de deures de matemàtiques, ciències… En aquella època encara no es publicaven les dades de l’informe PISA i no sé com haurien sortit si ens haguessin avaluat, però els resultats presentats ahir (de l’informe 2022), els pitjors de la història en matemàtiques, lectura i ciències, evidencien que avui alguna cosa no va prou bé al sistema educatiu. I que va encara pitjor a Catalunya. Cal posar-hi mà de forma urgent i no sé si les nostres fitxes podrien ser part de la solució, però segur que podrien ser un bon principi.














