El paer en cap, Fèlix Larrosa, durant la conferència ‘Lleida avança’, el qual va servir per reunir els actors empresarials, polítics i socials més rellevants de la ciutat i de l’entorn de Lleida, va reclamar una connexió ferroviària que uneixi l’aeroport d’Alguaire amb els polígons industrials de Lleida i la futura estació intermodal de Torreblanca.
“Quan penso en Torreblanca, penso que hem de fer un esforç per connectar Alguaire amb el sòl industrial”, va reivindicar l’alcalde de Lleida. Larrosa va dir que “és una actuació senzilla de fer” i que enllaçaria 10 quilòmetres des de la Saira. El paer en cap va incidir que és una iniciativa plantejada al Departament de Territori i que el projecte estarà en la tramitació del nou POUM de la ciutat.
Larrosa va afegir, pel que fa al darrer punt, que “no podem continuar amb la planificació urbanística del 1999, quan parlem de la Lleida del 2050” i va allargar la mà a tots els partits polítics per debatre la nova organització de la ciutat. El nou POUM planteja l’edificació de fins a 27.000 habitatges. “Mirin tot el que pot créixer Lleida”, va dir el batlle a l’audiència.
El paer en cap va continuar abordant la rellevància ferroviària per impulsar Lleida. Per això, davant la mirada de diferents alcaldes de la Franja i de la presidenta comarcal de la Llitera, va refermar la seva voluntat de connectar Lleida amb l’Aragó. Això seria clau per a la “competitivitat territorial” de la ciutat i de tota la seva àrea d’influència. “Són claus les línies que connecten amb les Garrigues i, sobretot, amb l’Aragó. Això ha de permetre competir en clau social”, va dir. La consellera Paneque ja va remarcar aquests dies que “la xarxa de Rodalies Lleida no pot ser completa sense les connexions cap a l’Aragó”.
Continuant amb la qüestió d’infraestructures, Larrosa va criticar el plantejament de l’A–14. “No crec que sigui el millor”. Per al paer en cap, Lleida ha de tenir una connexió directa amb França que uneixi la ciutat amb Tolosa i la seva àrea d’influència. “Lleida necessita una carretera en condicions”, va vindicar.
Durant el decurs de la conferència, el batlle va analitzar alguns dels punts en els quals Lleida ha crescut en els darrers temps. Per exemple, amb les relacions internacionals. “Des que vam fer la primera trobada consular, ja hem establert contactes amb els consolats xinesos i estatunidencs”, va dir i va afegir que en les pròximes setmanes rebria una representació del consolat del Japó. A més, va anunciar que Lleida acollirà la cimera entre Espanya i Andorra.
Larrosa va remarcar que Lleida “és la ciutat amb més creixement de sòl industrial de Catalunya”. La ciutat té fins a sis milions de metres quadrats previstos. “Som el nou motor econòmic de Catalunya”, va asseverar. “Hem d’estar preparats per al canvi de model i això comporta un canvi d’actitud”, va emfatitzar amb l’impuls industrial de la ciutat, i va afegir que ben aviat hi haurà novetats amb el polígon de Torreblanca.
Pel que fa al futur districte de l’Estació, va reivindicar que serà un “impuls” per la ciutat amb diferents serveis públics, oci i pisos.
En matèria econòmica i d’inversions, l’alcalde va valorar el paper de l’oficina ‘Invest in Lleida’, que l’any passat va acompanyar 14 empreses i amb una previsió d’inversió de 35 milions d’euros. Larrosa va comentar que, per retenir aquestes i altres inversions, està treballant amb la Generalitat per tenir una oficina única. A més, va dir que a Lleida el termini d’autorització per a activitats econòmiques s’ha reduït fins als 58 dies.
Finalment, durant l’atenció als mitjans, l’alcalde va tractar la qüestió de Torre Salses, de la que no es va parlar durant la conferència. “La intervenció d’avui –ahir– es basa en la projecció des del punt de vista econòmic. L’oferta comercial que pugui plantejar una empresa privada no és de la meva incumbència. Generarà atracció comercial, sí, però és una activitat privada”, va incidir. Tot i això, el projecte sembla tirar endavant, encara que manca la llicència d’obres. “Però és una qüestió arreglada”, va cloure al respecte Larrosa.

Mercolleida absorbirà l’estació duanera d’Edullesa, diu el batlle
Fèlix Larrosa va confirmar també l’impuls de Mercolleida com a símbol de la ciutat. “Ha de ser referent”, va destacar i va dir que el municipi lleidatà és “la capital del sector porcí”. Per això, per continuar amb aquesta rellevància en el mercat, Larrosa va informar que Mercolleida absorbirà l’estació duanera d’Edullesa, la qual porta cinc anys amb pèrdues.
“S’estan acabant de fer les anàlisis econòmiques i les auditories corresponents. S’està valorant com incorporar Edullesa a la nostra estratègia econòmica”, va afirmar l’alcalde.
Per poder completar la fusió per absorció, aquest mes de juny, fonts de Mercolleida, van confirmar que es reuniran els consellers per acabar de tramitar i raonar aquesta gairebé segura acció empresarial.
Avantprojecte per a l’ampliació del campus de Salut de la UdL
L’alcalde va tractar també l’ampliació del campus de Salut i del nou campus de Comunicació, el qual estarà situat a Gardeny, a l’antiga caserna d’infanteria. Ambdós es contemplen en el nou POUM i serviran, sobretot, per captar i “retenir talent”, en el cas del de Salut, ‘concentrar’ el talent de Medicina. Precisament, pel que fa a l’ampliació de Salut, la UdL ja ha preparat un avantprojecte amb el cost del nou edifici i de les futures instal·lacions.
Fonts consultades diuen que el cost aproximat seria d’uns 10 a 12 milions d’euros. D’altra banda, pel que fa al campus de Comunicació, “no hi ha res avançat”.
Larrosa va valorar durant la seva intervenció, el potencial de recerca de Lleida i la UdL i que el Parc Agrobiotech “és un emblema”.














