L’edat mitjana dels turismes de Catalunya va tornar a augmentar durant el 2023 i arriba als 13,8 anys d’antiguitat, situant-se per sobre de la mitjana europea (12,3 anys). Segons un informe de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC), durant el darrer any, per cada turisme nou matriculat a Espanya, se n’han venut prop d’1,3 de més de deu anys. Alhora, l’estudi assenyala l’increment de distintius ambientals de vehicles 0 i ECO, tot i que només representen el 6,4% del total d’automòbils. L’ANFAC assegura que l’envelliment dels turismes i el baix nombre d’etiquetes ambientals endarrereix la renovació del parc i el compliment dels objectius de reducció d’emissions exigit des d’Europa.
El director general de l’ANFAC, José López-Tafall, va assenyalar que cada any els preocupa més l’envelliment del parc automobilístic, destacant la importància de revitalitzar el mercat i retirar de la circulació els vehicles antics, tant per motius de seguretat viària com de sostenibilitat. Un turisme nou emet un 70% menys de NOx i un 30% menys de CO2 en comparació amb un automòbil de 14 anys d’antiguitat. És per això que l’associació de vehicles aposta per les fonts d’energia elèctrica i híbrida. Aquests dos models de vehicles han augmentat i segueixen una tendència positiva, però, segons la patronal, és necessari millorar la qualitat, quantitat i capil·laritat d’estacions de recàrrega d’accés públic disponibles. Actualment, la infraestructura de recàrrega pública a Catalunya compta amb 8.045 punts de recàrrega operatius, tot i que a més del 77% dels punts, la càrrega encara és lenta o inferior a 22kW.