L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha presentat aquest dimarts un pla d’expansió del servei d’electrolineres que preveu ampliar els 10 punts de càrrega actuals a 102 a finals del 2024, de tal manera que esdevindria una de les xarxes públiques d’aquest tipus “més extenses del sud d’Europa”. La xarxa permetria carregar 367 vehicles alhora. De les 102 estacions, 63 es preveuen de recàrrega ràpida, 11 de recàrrega semiràpida i 28 de solars. El cost global es calcula en quatre milions d’euros, dos dels quals provinents del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder). A partir de l’any vinent, un cop finalitzat el període de promoció gratuït, el servei de recàrrega serà de pagament.
Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, ha assegurat que el projecte atén les “necessitats i demandes” de la ciutadania, que “exigeix més infraestructures i punts de recàrrega per a vehicles elèctrics”. Alhora, l’ampliació de la xarxa ha de facilitar les alternatives i el canvi d’hàbits “per fer realitat una mobilitat més sostenible i neta” a l’àrea metropolitana.
La xarxa d’electrolineres metropolitanes de l’AMB funciona “exclusivament” amb energia d’origen 100% renovable, i un cop aplicat el pla d’expansió l’objectiu és que pràcticament tots els municipis de la metròpolis tingui electrolineres.
L’AMB va començar la xarxa d’electrolineres l’any 2015. Els 10 punts de recàrrega ràpida actuals distribueixen més de 137.000 kWh cada mes, amb 7.400 recàrregues mensuals, segons dades de setembre del 2023.
Diàriament, de mitjana, en cada punt es fan 25 recàrregues. Aquests punts estan ubicats a Badalona, Barberà del Vallès, Cornellà de Llobregat, Gavà, l’Hospitalet de Llobregat, Molins de Rei, Montcada i Reixac, el Prat de Llobregat, Sant Cugat del Vallès i Sant Joan Despí.
4,5 euros per 100 quilòmetres
D’altra banda, a partir de l’any vinent el servei de recàrrega serà de pagament, un cop finalitzat el període promoció gratuït. L’AMB calcula que el preu del kWh en un punt de recàrrega ràpida serà de 0,30 euros, i que, per tant, la recàrrega mitjana actual de 15 kWh tindrà un cost de 4,5 euros. Amb aquesta recàrrega es pot fer un trajecte de 100 quilòmetres aproximadament.