Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

L’aFFaC alerta que més de 325.000 alumnes amb necessitats educatives específiques no reben el suport necessari

Les associacions de famílies reclamen a Educació el desplegament urgent del decret de l’escola inclusiva

Motxilles als penjadors del passadís de l'escola de Castelló de Farfanya, a la Noguera

ARTICLES - ZONA 2

Les associacions federades de famílies d’alumnes de Catalunya (aFFaC) alerten que més de 325.000 infants amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) encara no disposen dels suports que necessiten per aprendre i participar en les escoles ordinàries en igualtat de condicions que la resta. En un comunicat, l’aFFaC assenyala que el Departament d’Educació “continua incomplint els compromisos adquirits” quatre anys després de finalitzar el termini màxim establert per desplegar el decret de l’educació inclusiva, aprovat el 20 d’octubre de 2017, i avisa de la manca de personal especialitzat. L’entitat assegura que la comunitat educativa i les famílies “no toleraran més inacció” i reclama el desplegament urgent de l’escola inclusiva.

L’aFFaC indica que, segons dades del Departament d’Educació, el sistema ha passat del 6% al 26% d’alumnat amb NESE en deu anys i aquest curs ha començat amb 9.000 alumnes més amb necessitats específiques que el curs anterior. Lidón Gasull, directora de l’aFFaC, reconeix que l’increment en la detecció de l’alumnat amb NESE és un pas necessari per entendre la complexitat actual de les aules, però alerta que no n’hi ha prou i que “cal actuar”.

Gasull reclama la implementació urgent del Disseny universal per a l’aprenentatge (DUA) a tots els centres i la incorporació del personal especialitzat que garanteixi que l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu “no només estigui a l’aula, sinó que hi aprengui i es desenvolupi plenament”.

“Per garantir una escola plenament inclusiva, cal treballar de manera immediata per desplegar el decret i reforçar els perfils professionals especialitzats necessaris per donar-hi cobertura”, adverteix Gasull en unes declaracions recollides per l’aFFaC.

Les associacions puntualitzen que, tot i la percepció generalitzada que manquen vetlladors, les dades mostren que aquest suport és imprescindible en un nombre reduït d’alumnes i demana posar el focus en altres perfils professionals per avançar cap a una escola inclusiva, com ara mestres d’educació especial, especialistes en lectoescriptura, logopedes, educadors socials i fisioterapeutes, entre molts altres.

L’entitat denuncia que existeix una “manca estructural de personal especialitzat” i  acusa el Departament d’Educació d’“agreujar” la situació amb la “supressió de places”, com les 103 d’integradors socials i les 25 d’educadors socials eliminades aquest curs a Catalunya, segons indica.

L’aFFaC també expressa la preocupació pel fet que l’alumnat escolaritzat en centres d’educació especial continua creixent i adverteix que aquesta tendència “evidencia que encara se segueix derivant alumnat fora dels centres ordinaris i que moltes famílies no confien plenament en el sistema”.

L’entitat subratlla que fer efectiu el decret de l’escola inclusiva és “una prioritat urgent” i que això implica “reorganitzar i optimitzar els recursos humans, materials, formatius i de suport extern per assegurar que tots els centres públics disposin dels mitjans necessaris per garantir una educació plenament equitativa”.

L’aFFaC recorda que fa anys que impulsa la campanya #JoTambéHiVullAnar, al costat de les famílies, per reivindicar la “necessitat urgent d’una educació pública inclusiva” i insta el Departament d’Educació a assumir la “responsabilitat de manera  immediata” i implementar “les mesures necessàries per assegurar que la inclusió a les escoles i instituts sigui una realitat més enllà del paper”.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12