Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

La Zona de Baixes Emissions s’estrenarà l’1 de gener al casc antic i la seva anella perifèrica

L’oposició s’uneix en bloc per votar en contra, mentre que el Pla de mobilitat suma el suport d’ERC i les abstencions del PP i del Comú

Rambla de Ferran, a l’àrea que tanca l’anella del centre històric afectada per la primera fase / FOTO: Núria García

ARTICLES - ZONA 2

La Zona de Baixes Emissions és una realitat a Lleida. En un segon ple extraordinari per votar sobre la ZBE i la nova ordenança de mobilitat, el PSC i Junts van tornar a anar en sincronia i, gràcies als seus 14 vots, van poder sobreposar-se als 13 de l’oposició que van votar en contra. La ZBE entrarà en funcionament l’1 de gener del 2025 al Centre Històric i a l’àrea delimitada per avinguda Catalunya, Príncep de Viana, Prat de la Riba, Balmes, Rambla d’Aragó i Rambla de Ferran. Tot i que durant els primers sis mesos no s’aplicaran sancions, només es vetarà l’accés als vehicles sense etiqueta ambiental de dilluns a divendres de 7.00 del matí a 20.00 hores de la tarda (no afectarà els vehicles que paguen l’impost de circulació a Lleida).

“Des del govern municipal no podem defugir dels reptes que tenim al davant pel que fa a la mobilitat, la sostenibilitat i la cura del medi ambient”, deia la regidora de Mobilitat i Seguretat, Cristina Morón. “Volem una ciutat més accessible, més sostenible i millor jerarquitzada”, va puntualitzar Morón respecte del Pla de Mobilitat. Entre les propostes per potenciar la mobilitat a peu destaquen la creació del Pla Camina a Lleida, actualitzar i implementar el Pla d’Accessibilitat i el Pla de Camins Escolars Segurs per a centres educatius i llars de gent gran.
David Melé, portaveu de Junts, va lloar el nou pla i la ZBE i va emfatitzar en “continuar teixint complicitats i consensos, perquè aquest pla requereix un compromís. I, per què no, d’un acord de ciutat”.

Mentre que la Zona de Baixes Emissions va tenir tota l’oposició en contra, el Pla de Mobilitat va comptar amb el suport d’ERC i l’abstenció del Comú i del PP, i només els vots en contra de Vox. Xavier Palau va destacar que, per fi, Lleida deixaria de ser l’única capital de demarcació sense pla de mobilitat i que tant el seu partit com el PSC el demanaven durant l’anterior legislatura. “Habemus pla de mobilitat”, va agrair, i va destacar la necessitat de fer les modificacions de la Rambla Ferran a la vegada i no a “dues velocitats”.

Juanjo Falcó va ser el regidor més crític amb la ZBE. Com a portaveu del grup republicà, va dir que el pla arriba tard i molt malament, al·legant que inclús podia ser “il·legal”. “Les presses els han dut a cometre errors”, va insistir Falcó, qui va comentar que si el projecte no s’aprovava abans del gener, el consistori perdria els 3,6 milions d’euros que els fons europeus NextGeneration havien confiat a Lleida. Cristina Morón va respondre al regidor republicà dient-li que, per al text, es va tenir en compte el procés de consulta de la plataforma ‘Decidim’ amb data de l’1 d’octubre del 2022. Això ho va confirmar el secretari general, encarregat de la redacció del text.

El Comú de Lleida va dir que el govern actual era un “retardista”. “Proposen plans que sonen, aparentment, bé, però sempre troben excuses per retardar-los”, va criticar Laura Bergés. La regidora tampoc entén per què la ZBE s’aplica a les zones “amb menys trànsit”.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12