La pujada dels aranzels als vehicles elèctrics xinesos per part de la Comissió Europea (CE) ha generat una cascada de reaccions a la Xina, que podria preparar taxes a la importació de cotxes de gran cilindrada i investigar aranzels al porc europeu.
El primer avís el va donar el rotatiu nacionalista ‘Global Times’, que va assegurar a X que algunes empreses han “remès formalment una sol·licitud a les autoritats pertinents” perquè obrin una investigació ‘antidumping’ contra “certes importacions” de porc provinents de la UE, una possibilitat avançada setmanes enrere.
Aquestes indagacions afectarien especialment Espanya, ja que es tracta del principal exportador de carn porcina a la Xina dins dels 27. El 2023, segons dades de la patronal Interporc, Espanya va exportar a la Xina més de 560.000 tones de productes de porc per valor de 1.223 milions d’euros, fet que va convertir el país asiàtic en el destí del 20,33% de les vendes exteriors de porcí, aglutinant el 13,7% del valor total. D’aquestes 560.000 tones, el 52% provenien de Catalunya.
Aquesta mesura afectaria l’important sector porcí de Lleida, que disposava el 2023 de la segona cabana de porcs més important de l’Estat, superada lleugerament per Osca. Tot i això, el fet que Lleida no disposi d’escorxadors i, per tant, no compti amb una indústria càrnia de transformació dedicada a l’exportació de productes de carn de porc limitarà aquesta afectació.
De moment, les autoritats xineses no han confirmat cap contramesura i semblen estar servint-se de la fortament controlada premsa oficial per avançar, en xarxes socials, les possibles represàlies al que consideren un “acte descarat de proteccionisme”.