La UGT de Catalunya demana reforçar la mobilitat intercomarcal a l’Alt Pirineu i Aran amb serveis de bus a la demanda, per tal de facilitar que aquest tipus de trajectes es puguin fer en transport públic. A més, defensen que cal impulsar l’electrificació i modernització de la flota de vehicles, tenint en compte que la manca de freqüències d’autobús fan que la població depengui, gairebé de forma exclusiva, del vehicle privat. Des del sindicat també aposten per mesures estructurals com la generalització del teletreball i la reorganització de les jornades laborals per reduir els desplaçaments més llargs, que fan un 13% de les persones treballadores. Així, conclouen que l’Alt Pirineu i Aran necessita un model de mobilitat propi.
Des de la UGT alerten que la mobilitat laboral a les comarques pirinenques funciona a dues velocitats, amb una majoria dels treballadors que es desplaça a prop de casa, sovint dins del mateix municipi o comarca, amb un temps mitjà de 41 minuts diaris. Mentrestant, les persones que es desplacen fora de la vegueria, fan trajectes que poden arribar a 110 minuts diaris i que afecten la seva conciliació, benestar i jornada laboral efectiva. Aquest col·lectiu no disposa d’alternatives reals al cotxe i pateix un cost personal i social molt elevat.














