La Xarxa de Cooperació per a la Protecció del Consumidor ha llançat un nou avís a Meta en relació amb el seu nou model de negoci -batejat com a ‘pagar o consentir’-, que ofereix als usuaris un model de subscripció sense anuncis o una versió gratuïta a canvi d’anuncis personalitzats i de l’entrega de dades personals.
Segons l’autoritat europea, les accions de Meta podrien constituir “pràctiques enganyoses”, ja que l’empresa no va oferir suficient informació als consumidors per entendre “les implicacions” de la seva decisió. Així, sosté que els usuaris de les plataformes han estat exposats a “pressions indegudes” per veure’s obligats a prendre una decisió “immediata”, una pràctica que podria traduir-se en sancions.
En primer lloc, les autoritats creuen que Meta va “confondre” els usuaris fent servir la paraula “gratuït” per referir-se als usuaris que no volien subscriure’s a les plataformes. “Meta els obliga a acceptar que l’empresa pugui generar ingressos a través de les seves dades personals”, apunta.
Al mateix temps, consideren que la multinacional nord-americana emprava termes “imprecisos” com per exemple ‘la teva informació’ quan en realitat es referia a les ‘dades personals’ dels usuaris.
En paral·lel, les autoritats critiquen que Meta “pressionés” als consumidors que feien servir plataformes com Facebook o Instagram sense pagar a acceptar una sèrie de condicions, sent conscients que les plataformes “sovint constitueixen una part significativa de la seva vida social”.
Meta té fins al pròxim 1 de setembre per respondre l’avís de la Xarxa.