La productivitat de les empreses logístiques ha caigut un 5% entre 2019 i 2022 mentre que s’ha incrementat un 7,6% a la resta de l’economia i ho atribueix a l’alt cost de personal, l’absentisme i a les barreres legals amb les que es troba el sector. Així ho assegura l’informe ‘Contribució de la logística a l’economia’ presentat aquest dijous al Saló Internacional de la Logística (SIL) assenyala que les activitats logístiques no han pogut reduir el seu cost de personal de forma proporcional a la caiguda de facturació. Un dels factors en el qual han incidit és en la necessitat d’ampliar els convenis dins del sector, que ara mateix s’empara en el del transport, per cobrir les necessitats de tota la cadena de valor logística.
“No té res a veure una activitat logística de transport que la d’un magatzem però està tot agrupat i reivindiquem que se separi per ser més productius”, ha lamentat en una roda de premsa Ignasi Sayol, president del Clúster de la Logística de Catalunya que ha demanat que, com a mínim, s’introdueixi un conveni per als operadors logístics.
El també president de Pimec Logística ha assegurat que les despeses de personal representen el 68% dels costos de les empreses, mentre que a la mitjana de l’economia el percentatge és del 53%. A més, ha denunciat que l’absentisme “s’ha disparat” especialment a la franja entre 20 i 35 anys per la “manca de compromís” amb la feina i una “altra cultura de la vida i el treball”.
Aquests elements impacten sobre un sector que s’ha vist obligat a duplicar els estocs davant dels episodis de trencament de la cadena de subministrament per les tensions internacionals.
Per respondre a aquesta conjuntura, hi ha una tendència creixent a l’automatització de processos per reduir personal i, així, evitar costos. “S’estan fent moltes inversions en tecnologia clarament per eliminar la mà d’obra”, ha avisat.
D’altra banda, Sayol ha afirmat que la reducció de jornada a 37,5 hores seria “demolidora” pel sector, format per moltes petites i mitjanes empreses. Un altre factor que afecta negativament el sector és el “col·lapse de les infraestructures” com l’autopista AP-7, la manca d’alternatives de ferrocarril que provoquen que “les entregues siguin molt més llargues. “Aquest dèficit també redueix la productivitat perquè amb les xarxes col·lapsades, nosaltres estem col·lapsats també”, ha afegit.
A tot això, el sector logístic es troba en una dinàmica positiva i el 2022 va generar prop de 30.000 milions d’euros, gairebé un 11% del PIB, superant les dades pre pandèmia. “Ja hem superat la covid, pesem més en l’economia i pensem que continuarem creixent, el sector és molt dinàmic”, ha assegurat Sayol. Pel que fa als aranzels, ha assegurat que és “optimista” i que espera que les empreses trobin mercats addicionals als països que implementin mesures proteccionistes, com els Estats Units.