Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

La piràmide invertida de Trump

Les guies dietètiques dels Estats Units aconsellen augmentar la proteïna animal i consumir més carn vermella, lactis i greixos

FOTO_ USMA La nova piràmide establerta per les autoritats sanitàries dels EUA

ARTICLES - ZONA 2

Els EUA han capgirat, literalment, la seva piràmide alimentària. Les noves guies dietètiques publicades pels Departaments de Salut i Agricultura recomanen menys sucres, un major consum de proteïna animal, com carn vermella.

El secretari de Salut, Robert F. Kennedy Jr., va assegurar que l’objectiu és “posar el menjar real al centre de la dieta”, recolzats pel que anomenen “ciència de màxima qualitat” i “sentit comú”. Però aquest sentit comú ha sorprès bona part de la comunitat científica, que veu amb escepticisme el retorn d’aliments que durant anys van ser relegats a la categoria d’ocasionals.

Les guies, actualitzades cada cinc anys, influeixen directament en programes federals d’alimentació escolar i subsidis nutricionals, com ara el menjar que se serveix a col·legis, hospitals i presons, per la qual cosa el seu impacte va molt més enllà de la taula familiar.

La nova piràmide proposada per l’Administració canvia la tradicional composició visual de la dieta dels Estats Units. A la part més ampla, ara a dalt, apareixen carns, lactis i greixos “saludables”, juntament amb fruites i verdures. A sota, els cereals integrals.

El primer que crida l’atenció a la cantonada superior esquerra és un filet, un cartró de llet sencera i una barra de mantega.

Tot i que la carn vermella pot formar part d’una dieta saludable, l’Agència Internacional per a la Investigació del Càncer, juntament amb l’OMS, de la qual els EUA s’han retirat, n’han classificat el consum com a “possiblement cancerigen”.

També destaca la llista de “greixos saludables” que apareix al document   –de tan sols 10 pàgines- on esmenten com a alternatives “sanes” l’ús de mantega i el sèu de cap per a cuinar aliments, productes molt populars entre els defensors de les polítiques de Kennedy.

La prestigiosa revista ‘JAMA’ va publicar un estudi el 2025 que associa un consum de mantega més gran a un augment de la mortalitat total.

El secretari de Salut va emmarcar aquestes recomanacions en el moviment ‘Make America Healthy Again’ (Fer que els Estats Units tornin a estar sans).

“Estem reestructurant el nostre sistema alimentari per recolzar els agricultors, ramaders i empreses nord-americanes que cultiven i produeixen aliments de veritat”, detallen les noves recomanacions, fet que suposa una empenta a les proteïnes d’origen animal ia la seva comercialització. Segons les xifres, les pautes prioritzen el consum de proteïna a cada àpat, entre 1,2 i 1,6 grams per quilo de pes corporal, fet que suposa un augment d’entre un 50% i un 100% respecte al que es recomanava en directrius anteriors.

Un dels seus objectius és consumir menys ultraprocessats i sucres

Un dels objectius primordials de les recomanacions abanderades per Kennedy Jr. és reduir el consum d’ultraprocessats i de sucres als EUA. De mitjana, els nord-americans obtenen una mica més de la meitat de les calories que consumeixen diàriament d’aliments ultraprocessats, molt per sobre de les mitjanes que s’estimen a Llatinoamèrica (al voltant del 20%) o Europa (al voltant del 30%).

Alhora, el 13% de la seva ingesta calòrica procedeix de sucres afegits, similar a les mitjanes de Llatinoamèrica i uns quatre punts percentuals per sobre dels nivells que es calculen als països europeus. “El nostre Govern declara la guerra al sucre afegit. Els aliments altament processats, carregats d’additius, sucre i excés de sal, fan malbé la salut i s’han d’evitar. El nostre missatge és clar: mengeu aliments de veritat”, va declarar Robert F. Kennedy en una roda de premsa a la Casa Blanca.

Les autoritats aconsellen no esmorzar amb alcohol

Les guies també es refereixen al consum d’alcohol, però no estableixen límits específics per a aquestes begudes: “L’alcohol és un lubricant social que uneix les persones”, va declarar el famós metge televisiu Mehmet Oz, director del programa sanitari Medicare.

Al document, les directrius són una mica vagues i tan sols esmenten que consumir menys alcohol és millor per a la salut. Però millor pel que fa a què? L’únic que subratllen és que les embarassades i les persones en tractament per alcoholisme n’evitin completament el consum.

Un sondeig de 2025 va reportar que el percentatge d’adults que diuen beure alcohol als EUA va caure al 54%, el nivell més baix en diverses dècades, i ressalta que “els joves més beuen menys”.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12