L’Alta Ribagorça i la Val d’Aran disposaran a partir del proper dimarts 13 d’octubre d’una nova línia regular d’autobús que connectarà el Pont de Suert amb Vielha. El servei, impulsat pel Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya, respon a una reivindicació compartida entre les dues comarques per millorar les comunicacions i facilitar especialment l’accés dels joves a l’oferta educativa postobligatòria.
La nova connexió s’ha presentat al Pont de Suert amb la participació del president del Consell Comarcal de l’Alta Ribagorça, Albert Palacín; la consellera del Departament de Coneixement del Conselh Generau d’Aran, Àngela Cases Andreu; el director territorial del Departament de Territori a l’Alt Pirineu i Aran, Jordi Mas, i la directora territorial d’Educació a l’Alt Pirineu i Aran, Carlota Valls.
La línia, operada per ALSA, oferirà quatre expedicions d’anada i quatre de tornada de dilluns a divendres feiners durant tot l’any. El recorregut inclourà parades al Pont de Suert, la cruïlla de les Bordes, Vilaller, la cruïlla de Senet-Aneto, l’Institut de Vielha i la parada central de Vielha. La primera expedició sortirà del Pont de Suert a les 7.00 h i arribarà a Vielha abans de les 8.00 h, mentre que l’últim autobús de tornada sortirà de Vielha a les 18.15 h.
Una reivindicació conjunta per millorar les comunicacions
El president del Consell Comarcal de l’Alta Ribagorça, Albert Palacín, ha valorat la posada en marxa de la línia com un avenç en la mobilitat entre les dues comarques, que obre noves oportunitats educatives, laborals, socials i sanitàries per a la població. Palacín ha recordat que el Consell Comarcal treballa des de finals de 2023 per aconseguir millores en el transport públic, tant en les connexions amb els territoris veïns com en la mobilitat interna de l’Alta Ribagorça. En aquest sentit, ha destacat que s’ha procurat adaptar els horaris del nou servei als dels centres educatius per facilitar els desplaçaments de l’alumnat.
El president ha remarcat també la importància d’aquestes connexions per afavorir l’arrelament de la població i retenir talent en una comarca afectada pel despoblament. Així mateix, ha expressat la voluntat que les millores del transport públic continuïn avançant, especialment pel que fa a la mobilitat interna de l’Alta Ribagorça.
Per la seva banda, la consellera del Departament de Coneixement del Conselh Generau d’Aran, Àngela Cases Andreu, ha recordat que fa aproximadament un any les dues institucions van traslladar conjuntament al Departament de Territori la necessitat d’establir aquesta connexió. Fins ara, l’alumnat aranès ja disposava de transport per accedir a estudis al Pont de Suert, però no existia una alternativa equivalent que permetés als joves de l’Alta Ribagorça desplaçar-se a Vielha per cursar estudis postobligatoris.
Cases ha posat en relleu les possibilitats que ofereix la nova línia per accedir als cicles formatius de l’Institut de Vielha i de l’Escola d’Hoteleria, i ha defensat que les comarques de muntanya han de poder oferir les màximes oportunitats formatives als seus joves, malgrat les distàncies geogràfiques.
La directora territorial d’Educació a l’Alt Pirineu i Aran, Carlota Valls, ha subratllat que disposar d’una bona xarxa de transport és un factor determinant a l’hora de planificar i ampliar l’oferta de formació professional i d’estudis postobligatoris. Valls ha explicat que les dificultats de mobilitat poden limitar la implantació de nous estudis, ja que cal garantir un nombre mínim d’alumnes i la possibilitat que aquests es desplacin als centres educatius. En aquest sentit, ha valorat la coordinació amb el Departament de Territori perquè «la mobilitat ens obre les portes» a plantejar un creixement de l’oferta formativa al Pirineu i l’Aran de cara als propers cursos. La directora territorial ha recordat que el Departament d’Educació garanteix el transport escolar en els ensenyaments obligatoris, però no en els postobligatoris, fet que fa especialment necessària la col·laboració amb Territori per facilitar l’accés dels joves a aquests estudis.
El director territorial del Departament de Territori a l’Alt Pirineu i Aran, Jordi Mas, ha explicat que la nova línia forma part del pla de millora del transport públic de l’Alta Ribagorça, desenvolupat de manera coordinada amb el Consell Comarcal i els ajuntaments per adaptar els serveis a les necessitats reals de la població.
Mas ha destacat que els nous horaris s’han plantejat tenint en compte tant els desplaçaments educatius com els laborals i ha defensat que «si apostem per un Pirineu viu, ha d’estar connectat». També ha expressat la voluntat que la població de les dues comarques faci ús del nou servei.
La connexió suposa una inversió anual estimada de 125.000 euros i forma part de les actuacions previstes en l’Estudi de millora del transport públic per carretera de l’Alta Ribagorça, elaborat pel Departament de Territori en col·laboració amb el Consell Comarcal i els municipis.














