Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

La majoria dels joves s’informa a la tele i les xarxes i no detecta notícies falses

Una usuària jove amb un telèfon mòbil intel·ligent en una fotografia d’arxiu FOTO_ Eli Don (ACN)

ARTICLES - ZONA 2

El 60% d’adolescents a Espanya tria la televisió i les xarxes socials com a principals mitjans per accedir a la informació i també la majoria reconeix que té dificultats per identificar una notícia falsa, fins i tot un de cada quatre ni es planteja contrastar-la.

Segons una investigació de Save the Children sobre desinformació i exposició dels menors a discursos d’odi a l’entorn digital, la via principal per arribar a una informació és a través de familiars o amics (72 %).

A més, el 51% dels nens i adolescents no sabria identificar sempre quan una notícia és falsa i, encara que sospitin que ho és, el 25% dels adolescents no la contrasta, mentre que un 56% recorreria a familiars i amics per comprovar-ne veracitat.

“Ens preocupa que aquests familiars i amics també s’estiguin informant a través de les mateixes fonts, cosa que podria crear un efecte bombolla i ampliar el risc de perpetuar informació falsa”, alerta Catalina Perazzo, directora d’Incidència Política i Social de l’ONG.

El contingut erroni perpetua estereotips negatius

A la investigació, que inclou enquestes a 3.315 adolescents i informació de cinc grups de debat entre menors de 10 a 17 anys, els joves reconeixen estar exposats a continguts en xarxes que promouen l’odi i els estereotips racials i de sexualitat.

Els nois són més vulnerables a discursos que neguen la violència de gènere i altres moviments masclistes, racistes i homòfobs. Les noies són sobretot les destinatàries d’aquests discursos, rebent missatges agressius i ofensius, cosa que converteix l’entorn digital en un espai més hostil per a elles.

A més, elles es veuen més afectades per l’exposició constant a representacions idealitzades de vida i estàndards de bellesa, cosa que pot repercutir en la salut mental.

“La pressió per emmotllar-se a cossos desitjables i la cosificació genera baixa autoestima i problemes de confiança, cosa que pot derivar en trastorns de conducta o autolesions”, alerten els experts en aquest estudi publicat aquest dijous.

Per Perazzo, Internet ha democratitzat l’accés a la informació, però també ha facilitat la proliferació de contingut erroni i perjudicial, que perpetua estereotips negatius, models irreals de vida i fomenta discursos d’odi.

L’entitat de defensa de la infància destaca la vulnerabilitat dels menors davant d’aquests continguts: “La deshumanització caracteritza sovint les relacions al món digital i provoca comportaments que no es tindrien a l’entorn físic”.

Xarxes i televisió millor que ràdio o premsa

A la pregunta sobre quins són els mitjans que utilitzen de manera preferent per accedir a la informació, el 60,6% marca la televisió, el 60,2% les xarxes socials, el 32% la premsa “on line”, el 9% la ràdio i el 5% la premsa en paper.

Pel que fa a les xarxes socials i els creadors de contingut, un 16% dels adolescents considera que són sempre una font fiable d’informació, mentre que el 70% pensa que ho poden ser en determinades ocasions. Per gènere, els nois confien més en aquests perfils: un 23% considera que són una font fiable, davant del 9% de les noies.

Models irreals de vida

Les noies solen seguir persones amb qui senten afinitat, donen consells o per conèixer la vida privada de certs perfils, mentre que els nois tendeixen a interactuar més amb persones relacionades amb el món dels videojocs o l’esport.

Pel que fa als joves streamer o transmissors de contingut en directe a través de plataformes, l’informe mostra que els nois tenen per norma general més seguidors i adopten conductes de risc, com són compartir comentaris sexuals recurrents, fer referència a la pornografia, ressenyar videojocs de contingut eròtic o banalitzar als seus canals el consum de drogues o actituds d’assetjament.

En el cas de les creadores de contingut, solen tenir un nombre de seguidors més baix i s’enfronten sovint a atacs a les seves xarxes per defensar víctimes d’abusos, visibilitzar maltractaments d’una exparella o per no complir certs estereotips estètics, entre altres motius.

Save the Children aposta per educar els menors en un ús responsable i segur d’internet, per dotar-los d’eines per avaluar la fiabilitat i la credibilitat de les fonts d’informació. Però també, proposa una educació en igualtat i afectivosexual que reivindiqui la igualtat entre homes i dones i combati els estereotips de gènere en el món digital.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12