La geopolítica o el comerç estan darrere de l’escomesa de Donald Trump contra el canal de Panamà. El president electe estatunidenc està enviant un missatge a Llatinoamèrica que ha d’alinear-se amb els interessos dels EUA davant l’aparentment inevitable guerra comercial amb la Xina, i potser també pressionant una negociació en matèria de peatges o perquè el país centreamericà aculli migrants que es dirigeixen al Nord. Així entenen alguns analistes la queixa expressada per Trump el cap de setmana sobre l’”estafa” de les tarifes i la suposada ingerència de la Xina en la via interoceànica, per la qual cosa va amenaçar amb exigir que se li “retorni” als EUA si els funcionaris panamenys no actuen en conseqüència.
Estats Units és el principal usuari del canal. El va construir i va administrar fins al seu traspàs a Panamà el 31 de desembre de 1999, que es va aconseguir gràcies als Tractats Torrijos-Carter de 1977. Les amenaces de Trump arriben quan Panamà acaba de commemorar, el 35 aniversari de la invasió estatunidenca al país per a capturar al dictador Manuel Antonio Noriega sota càrrecs de narcotràfic, la qual cosa va deixar entre 500 i 4.000 morts. La posició del líder republicà no cal veure-la des de l’òptica de la política tradicional, “cal entendre-la de manera pragmàtica, com ho han fet Alemanya, França, l’OTAN”, ja que Trump “està tractant a la seva manera de negociar”, va dir l’economista i professor panameny Eddie Tapiero. “Hem de treballar-ho pragmàticament, entenent la situació, buscant aliances internacionals”, afirma l’analista panameny.
Segons Trump, els peatges que cobra el canal són “exorbitants”. Mulino va respondre que les tarifes “no són un capritx”, s’estableixen “en audiència oberta” amb els clients “considerant les condicions del mercat”, i sufraguen “costos operatius i de modernització de la via”. El republicà estaria “tractant de negociar, crec que el canal és molt important per a la seva política, per a mantenir els preus baixos per al desenvolupament de la política industrial dels Estats Units”, segons el parer de Tapiero.
L’economista Carlos Araúz creu que hi ha poc marge per a una negociació en aquest àmbit, perquè “els peatges es determinen a través la junta de governadors on els Estats Units té un representant, i tenen representants les navilieres. Ni tan sols el Govern panameny té alguna cosa a dir sobre el peatge del canal de Panamà”. A més, per Panamà transiten cada any milers de migrants irregulars que viatgen cap als EUA, que ja va rebutjar durant la primera presidència de Trump (2017-2021) acollir a aquesta població mentre tramita el seu ingrés legal EUA, una iniciativa que el líder republicà pretén reviure.