La simbiosi entre la Fundació Sorigué i William Kentridge es presentava en societat el juny de 2021 amb la primera videoinstal·lació permanent de l’artista sud-africà al projecte ‘PLANTA. More Sweetly Play the Dance’, una instal·lació que es va habilitar en una nau industrial en la qual s’havien elaborat peces de grans dimensions per a la construcció de túnels.
La Fundació Sorigué ha constatat aquesta simbiosi amb Kentridge inaugurant aquest dissabte una mostra que vol contribuir, si cal, a la projecció d’un dels grans creadors contemporanis. Per primera vegada es presenta la col·lecció de l’artista sud-africà més rellevant d’Europa, pertanyent a la Fundació.
Les obres de l’artista són un reflex de la seva preocupació personal i global sobre qüestions com ara la repressió, la injustícia i l’atrocitat, sempre des d’un estil característic, tosc, directe, íntim i amb un gran sentit crític i humorístic. Segons l’autor, el conjunt d’obres es poden llegir com “un diari progressiu” de la vida a Johannesburg, la seva ciutat natal, i d’arreu del món. Kentridge afegia que “en el cas de ‘More Sweetly Play the Dance’ es reflecteix el brot de l’Ebola a l’Àfrica de l’Oest del 2014, però actualment també es reflecteix el Covid”.
Sorigué completa, el que es podria considerar una voluntat pedagògica, al voltant de Kentridge mostrant a la galeria de la fundació el procés creatiu que l’artista multidisciplinari ha desplegat des de l’estudi de Johannesburg.
La recerca en diferents llenguatges, com ara el dibuix, l’animació artesanal, el cinema, la música, la dansa o l’escenografia, els ha utilitzat com a eines per intentar recuperar la memòria històrica, la complexa crònica de Sud-àfrica i, més àmpliament, la naturalesa de les emocions i la memòria humana. La instal·lació inclou vídeos d’animació de ‘7 Fragments for Georges Méliès’, ‘Journey to the Moon’ i ‘Day For Nigt’, així com ‘Middle Aged Love’, una sèrie de quatre dibuixos de grans dimensions.
La mostra també exposa el vídeo ‘Tide Table’, un dels capítols del projecte ‘Drawings for projection’ iniciat l’any 1989 i produït durant més de 30 anys, que forma part del projecte PLANTA. La instal·lació videogràfica de gairebé quaranta metres de longitud també s’exhibirà com a obra convidada del 21 de novembre al pròxim 20 d’abril al Museu Picasso Màlaga cedida en préstec.