El sector dels productes infantils de Catalunya aglutina 488 empreses, factura 4.424 milions d’euros i dóna feina a 21.638 persones. Aquestes són algunes de les dades d’un estudi d’Acció, l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Govern, difós aquest dissabte.
Respecte de l’última radiografia feta al sector, el 2016, la xifra de companyies ha crescut un 20% i els ingressos un 30% –fins a representar l’equivalent a l’1,73% del PIB català–. Sobretot es tracta d’empreses ubicades a la demarcació de Barcelona que s’enfoquen a l’oci, l’entreteniment i la cultura, tot i que ressalta que les d’alimentació són les que més facturen (un 36% del total). El document es basa en dades fins al 2023, i ressalta que una setantena d’empreses es dediquen al segment de les joguines, un àmbit de negoci que suma una facturació de 453 milions d’euros i que dona feina a més de 1.100 persones.
També destaquen les empreses que es dediquen a l’educació (22% del total), estil de vida (10%), salut, higiene i cosmètica (6%), alimentació (4%), puericultura (4%) i consultoria (4%). Entre les que més han crescut hi ha les categories del lleure educatiu, el joc i les editorials especialitzades. Guanyen rellevància també el turisme i les companyies que ofereixen experiències per als nens i les seves famílies. En aquest sentit, entre els exemples d’empreses, el document menciona l’editorial Penguin Random House o el parc d’atraccions Port Aventura.
Pel que fa a la distribució territorial, el 86,9% de les empreses es localitzen a la demarcació de Barcelona. Així mateix, aquesta concentra un 82% de la facturació i el 78,2% de l’ocupació. Sobre els llocs de feina, l’informe ressalta que un 65% són en grans empreses de més de 50 treballadors.
L’estudi també apunta algunes tendències, entre elles el fet que les companyies es dirigeixen ara a un públic de més edat, donada la reducció del pes de la població infantil.