Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

La facturació de la indústria catalana de la música en directe creix el 2024 un 21% i arriba als 241,9 MEUR

L'Anuari de la Música recull que la xifra d'espectadors arriba als 19,2 milions, un 4% més que el 2023

ARTICLES - ZONA 2

La facturació de la indústria catalana de la música en directe, representada pel centenar d’empreses de l’Associació de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC), ha augmentat un 21%, passant de 200 milions d’euros el 2023 a 241,9 milions el 2024. La xifra històrica de rècord multiplica per quatre la facturació de fa deu anys, que va ser de 61 milions. La mateixa tendència s’ha registrat en la quantitat de concerts celebrats a Catalunya, que ha crescut un 12%, de 20.917 a 23.433 actuacions. També ha crescut un 4% la xifra d’espectadors, de 18,5 a 19,2 milions, segons les dades recollides per l’Anuari de la Música.

En la roda de premsa han destacat que el sector de la indústria catalana de la música en directe viu “el seu millor moment de la història”, gràcies a una facturació rècord de 241,9 milions d’euros, un 21% més que l’any anterior, amb un augment del 12% dels concerts celebrats, de 20.917 a 23.433, i un increment del 4% d’espectadors, que han passat de 18,5 a 19,2 milions.

A més, ARC, que agrupa un centenar d’empreses, ha subratllat la millora de l’estabilitat laboral i una major professionalització del sector, avalada per un increment del 32% de contractacions de treballadors fixos, de 553 a 730.

L’anuari també indica que els promotors són els professionals que han registrat l’augment més important de facturació el 2024 amb 131 milions (+45%), a diferència dels mànagers amb 62 milions (-9%).

Així mateix, el 2024 s’ha invertit la tendència a favor dels concerts de pagament (54%), respecte als gratuïts, que havien liderat el mercat els darrers tres anys, i la situació s’ha capgirat amb un augment de 5 punts respecte al 2023. Igualment, hi ha hagut un tomb radical en la xifra d’espectadors de pagament (66%), que ha assolit un màxim històric, 10 punts per sobre l’any anterior.

Barcelona i Madrid

Com ja va explicar l’Associació de Promotors Musicals en l’Anuari de la Música en Viu 2025, presentat el passat mes de març, en l’estudi comparatiu amb el mercat estatal, en què la facturació rècord del 2024 ha superat els 725 milions d’euros (+25%), per primera vegada, situa la Comunitat de Madrid – amb 185,4 milions d’entrades venudes (+96%)–, per davant del lideratge encapçalat els darrers anys per Catalunya –138,6 milions d’entrades (-9%). La capital espanyola ha venut més del doble de tiquets de grans concerts (71%) que la capital catalana (29%).

El 2024 l’Estadi Olímpic Lluís Companys ha estat ocupat pel Barça i no s’han pogut celebrar grans concerts al llarg de tot l’any. Des de l’estiu i fins a final del 2025 es reprendrà la programació i l’Anella Olímpica té previst acollir més de 70 concerts que aplegaran uns 740.000 espectadors. El 2024 també ha estat un any amb menys cancel·lacions i amb una programació més estable, cosa que ha incidit en l’increment de la facturació, sobretot en els esdeveniments d’estiu. Hi ha hagut més concerts i públic, sobretot a les actuacions de promotors privats.

Artistes amb més públic a Barcelona

Entre els músics i grups amb més públic a Barcelona de l’any 2024 hi ha, en primer lloc, Bruce Springsteen amb els dos  concerts a l’Estadi Olímpic el 22 i 22 de juny amb 114.505 espectadors, seguit per Estopa amb 77.266 sumant els dos concerts que va oferir a l’Estadi Olímpic i al Palau Sant Jordi l’any passat. El segueixen Rammstein amb 50.177 assistents a l’Estadi Olímpic; Melendi amb 49.707 assistents als tres concerts que va fer al Sant Jordi i Manolo García amb 33.921 assistents en dos concerts també al Sant Jordi.

Decret del soroll

Durant la roda de premsa, han criticat el nou projecte de decret amb què treballa la Generalitat per regular la contaminació acústica i han dit que ha encès les alarmes de la música en directe. “La programació de la majoria de festes majors, concerts i festivals es podria veure greument afectada. El sector denuncia que es preveuen restriccions que poden posar en risc la viabilitat de molts esdeveniments i reclama que les administracions no siguin restrictives”, han alertat. “El debat és complex i la clau rau a trobar l’equilibri entre el dret al descans i l’accés a la vida cultural”, han apuntat durant la trobada amb periodistes.

Segons han explicat, el nou decret establiria que les activitats amb música electroamplificada no poden superar un nivell LAeq – 30 minuts de 80 dB a la façana dels habitatges més exposats. Per tant, durant mitja hora el nivell mitjà de soroll percebut ha de ser com a màxim de 80 decibels.

Assessorats jurídicament, han exposat que l’aprovació del projecte de decret “vulneraria el dret a la producció i creació artística, així com l’accés a la cultura i la participació en la vida cultural, ja que n’impedeix l’exercici, amb total llibertat”.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12