Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

La Casa Macià de Vallmanya ja és Bé Cultural d’Interès Nacional

El Govern sosté que el valor recau en ser el lloc on es van acorda “decisions transcedentals per a la història com el complot de Prats de Molló”

La Casa de Vallmanya era el lloc de descans del president Macià

ARTICLES - ZONA 2

El Govern ha declarat Bé Cultural d’Interès Nacional, en la categoria de lloc històric, la Casa Vallmanya, a Alcarràs i n’ha delimitat l’entorn de protecció. Aquest immoble, que  actualment està en pèssimes condicions de conservació, va ser el lloc de descans del president Macià i fins i tot hi havia despatxat afers de Govern.

L’any 2008, l’Ajuntament d’Alcarràs ja la va declarar Bé Cultural d’Interès Local i ara l’Executiu amplia aquesta protecció. La Casa Vallmanya és una construcció cartoixana del segle XVII, un dels pocs exemples de casa pairal al Segrià. Va ser residència ocasional de la família Macià Lamarca des de finals del segle XIX, quan Agapito Lamarca, propietari de la finca i pare d’Eugènia Lamarca (dona de Macià), va dur a terme una gran reforma arquitectònica de les antigues estances cartoixanes. Després de ser incendiada durant la guerra civil, l’interior de la casa ha sofert modificacions.

El Govern argumenta que el valor patrimonial de la Casa Vallmanya recau en ser “el lloc on es van prendre decisions polítiques transcendentals per a la història contemporània de Catalunya, com el complot de Prats de Molló, o la fundació del partit Estat Català”. Les seves estances, apunta, són el testimoni d’estades oficials de Macià com a president de la Generalitat i de reunions amb polítics, personatges rellevants i amb la premsa d’aquell moment. En època de la Generalitat republicana, la Casa Vallmanya va esdevenir un lloc institucional, com si fos una segona residència del Palau de la Generalitat. Des d’aquí Macià va impulsar mesures pioneres en l’àmbit de l’educació, la cultura i la justícia social.

Per tots aquests motius, l’immoble es considera “un espai fonamental de memòria del primer president de la Generalitat de l’època moderna”. “Un element icònic i de reconeixement de la figura de Francesc Macià”, va afegir el Govern.

La Casa de Vallmanya està també a l’espera de que l’adquireixi l’Administració. L’any 2023 Cultura, la Diputació i l’Ajuntament d’Alcarràs van arribar a un acord per comprar-la a l’actual propietari però desavinences amb el preu n’han frenat la compra. D’altra banda, la Plataforma Salvem Cal Macià diu que la declaració es queda curta perquè no incorpora els diversos espais de la finca de Vallmanya i insta l’Administració catalana a fer-hi obres de forma subsidiària.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8