Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

La campanya ‘Fas 6 anys. Tria un llibre’ atrau prop de 40.000 infants a les 535 llibreries adherides

El català es manté com a llengua predominant de les lectures, amb un 73% de les publicacions escollides

Una alumna de 1r de primària llegeix un conte

ARTICLES - ZONA 2

Un total de 39.821 infants de 6 anys han bescanviat el xec de la campanya ‘Fas 6 anys. Tria un llibre’, amb què la Generalitat els ofereix la possibilitat d’adquirir gratuïtament un llibre a les llibreries de proximitat. En la novena edició de la iniciativa, els participants es mantenen estables respecte el 2023, però gairebé es duplica l’interès respecte el primer any. Al seu torn, les llibreries adherides han estat 535, un 6% més que l’any passat. Pel que fa a les preferències dels petits lectors, els llibres en llengua catalana continuen predominant amb molta diferència (73%). Els departaments de Cultura i Educació han celebrat “l’èxit” de la campanya, amb previsió d’ampliar-la el 2025 amb la iniciativa ‘Biblioteques personals’.

Els infants que han participat enguany a la campanya representen el 57,6% de l’alumnat de 6 anys. La xifra dispara el tímid 38,3% de la primera edició, un progrés “molt positiu” segons la Directora de l’Àrea de Desenvolupament de públics de l’ICEC, Sílvia Duran, que ha celebrat també l’evolució a l’alça de les llibreries adherides, que enguany han arribat a la xifra rècord de 535.

“Moltes famílies entren a les llibreries per primer cop gràcies a aquesta campanya, i les descobreixen com a centre cultural que forma les persones”, ha ressaltat Duran durant l’acte de presentació de resultats de la campanya fet aquest dimecres a l’escola Pompeu Fabra de Vallirana (Baix Llobregat). Tot i la satisfacció, Duran ha apuntat que el repte pendent és arribar a atraure els infants de famílies més vulnerables o amb situació complexa.

Al seu torn, la consellera d’Educació, Esther Niubó, ha destacat que la campanya és important, entre altres motius, “per impulsar un bon nivell de comprensió lectora que garanteixi la competitivitat futura de la societat i l’èxit educatiu de l’alumnat”. Niubó ha assenyalat que el “plaer i gaudi” per la lectura permet forjar una societat “més culta, lliure i crítica, que no es perdi en el món de la desinformació”.

En la mateixa línia, la consellera de Cultura, Sònia Hernández Almodóvar, ha posat en valor el treball transversal entre els dos departaments “però també entre mestres i tot l’equip docent, així com el món editorial i els autors”. Hernández Almodóvar ha ressaltat especialment els llibreters com a “peça clau” de l’engranatge i resultats positius de la campanya.

Segons les dades presentades, els infants participants a ‘Fas 6 anys. Tria un llibre’ han comprat fins a 6.902 títols de 385 editorials. ‘Una casa de por’, de Meritxell Martí (Ed. Flamboyant), ha estat el títol que més ha triomfat entre la canalla, amb prop de 2.000 exemplars. El segueixen ‘Pica, repica (Contes clàssics per a primers lectors)’, d’Estel Baldó, Rosa Gil i Maria Soliva (Barcanova), ‘Un sopar de por’, de Meritxell Orriols (Cruïlla) i ‘Un regal de por’, de Meritxell Martí (Ed. Flamboyant).

La majoria de llibres distribuïts han estat en llengua catalana, amb un 73% de les eleccions. Els segueixen els llibres en castellà (26,76%) i en anglès (0,11%). En ple debat sobre l’ús minvant del català, la consellera de Cultura ha assegurat que les dades de la campanya dels petits lectors és un “senyal de salut i normalitat”. “És una bona notícia i demostra la salut del català”, ha afegit.

Pel que fa a la participació per demarcacions, a Barcelona és on la iniciativa ha tingut més èxit l’últim any, amb un 58,9% dels xecs bescanviats. La segueixen Lleida, amb un 56,3%, mentre que a Tarragona i Girona els registres de participants són del 54,2% i del 53,5%, respectivament.

Nou anys després de l’aliança amb el Gremi de Llibreters per distribuir xecs entre els infants de 6 anys per a què comprin un llibre, Niubó i Hernández Almodóvar han avançat que la intenció és seguir avançant en el desplegament del Pla Nacional del Llibre i la Lectura amb el foment de les ‘Biblioteques personals’. La iniciativa serà presentada durant el 2025, però les conselleres han anticipat que la intenció és desplegar diverses activitats que “estimulin” la lectura i la creació de biblioteques particulars a les llars “per millorar la comprensió i apropar més lectors al català”.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12