La Biblioteca Pública de Lleida, com tots els equipaments culturals, ha hagut d’adaptar la seva activitat a la crisi del coronavirus, acabant la majoria d’activitats del curs de forma virtual. De cara a l’any que ve, i a causa de la bona acceptació dels usuaris, plantejarà combinar les activitats presencials amb les virtuals “en funció de l’aforament”.
La coordinadora de la Biblioteca Pública, Gemma Morlans, explica que estan molts “satisfets” amb la resposta que han tingut tots els seus usuaris durant l’estat d’alarma en la qual han hagut d’adaptar la seva activitat i “acabar els grups de lectura que teníem en marxa de forma telemàtica”. Morlans també explica que al llarg d’aquests tres mesos han incrementat el suport i el nombre de consultes ateses, tant de la Biblioteca Pública com d’altres centres de Catalunya. Des de l’equipament lleidatà reconeixen que totes les activitats plantejades durant el confinament han tingut molt bona acceptació i que el feedback amb l’usuari ha estat positiu, “mostrant-se content de poder acabar el curs ni que sigui de forma virtual”.
Per aquest motiu, Morlans diu que la Biblioteca ja està planificant el curs que ve amb la intenció d’oferir activitats híbrides. En aquest sentit apunta que “en funció de l’aforament que se’ns permeti, farem propostes presencials o telemàtiques”. El que si s’ha copsat durant el confinament, ha estat l’espectacular increment dels préstecs de llibres electrònics a les biblioteques de tota Catalunya. Segons dades facilitades pel Servei de Biblioteques del Departament de Cultura, el préstec digital a través de la plataforma eBiblioCat s’ha elevat fins a les 264.348 operacions entre el 13 de març i el 26 de maig, una xifra que suposa un augment del 410% respecte al mateix període del 2019 i és pràcticament la mateixa que tots els préstecs que es van fer l’any passat. La plataforma ha registrat 45.000 nous usuaris, el que suposa un increment de més del 1.000% respecte al mateix període de l’any passat i més del doble de tots els que s’hi van inscriure el 2019.
A més, unes 65.000 persones s’han acollit a algunes de les activitats relacionades amb la lectura digital. També s’ha notat un augment exponencial del préstec de documents audiovisuals i pel·lícules, que des del març fins al maig, el visionat de les mateixes s’ha triplicat respecte al mateix període de l’any passat. La música clàssica del catàleg d’eBiblioCat ha registrat un augment d’usuaris del 610%.
Sigui com sigui, quan les biblioteques van haver de tancar al març van haver de reajustar la seva activitat i augmentar la seva presència a les xarxes i van decidir universalitzar l’accés a la plataforma eBiblioCat per als que no tinguessin carnet, obtenint, com es pot veure reflectit en les dades, una resposta més que positiva per part de la ciutadania. Des dels equipaments destaquen “l’aliança” entre les institucions. “Les dades són realment satisfactòries i fa que hagi valgut molt la pena aquest treball conjunt”.
Prova pilot per impulsar una comunitat de lectors a través de les xarxes
El Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya ha organitzat diversos clubs de lectura i escriptura virtuals per adults i joves gràcies a una experiència pilot liderada pel Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI). Concretament, s’han creat comunitats virtuals de lectors mitjançant l’aplicació Tellfy. En total, s’han format 35 grups diferents amb uns 1.000 usuaris, que han pogut participar en diferents clubs de lectura: de ciència-ficció, novel·la negra, teatre o òpera.