Les rebaixes d’hivern, que tradicionalment arrenquen el 7 de gener, encaren els seus dies de màxima activitat a Catalunya amb el dubte de si es notarà l’impacte de la inflació a les butxaques dels consumidors i la petició dels comerciants de tornar al model regulat de descomptes.
Les associacions de comerciants consultades per EFE confien que siguin molts els ciutadans que aprofitin la temporada de rebaixes a partir d’avui, l’endemà de Reis, i es mantingui així el nivell d’activitat d’aquests darrers dies, en què alguns establiments ja han ofert articles amb descomptes.
Els comerciants asseguren que la profusió de períodes de descomptes i, sobretot, la rellevància cada vegada més gran del ‘black friday’ han desvirtuat l’objectiu original de les rebaixes: la sortida de l’‘estoc’ acumulat durant tot l’any.
El president de RetailCat, la Unió d’Entitats Retail de Catalunya, Joan Carles Calbet, explica que “abans del ‘black friday’, els consumidors tenien marcada la data exacta d’inici de la campanya de rebaixes i això suposava un reforç per als comerços”, cosa que ja no passa des de fa alguns anys. Segons el parer del president de Barcelona Oberta –la unió d’eixos comercials turístics de la ciutat–, Gabriel Jené, “el ‘black friday’ porta els compradors a començar a consumir abans de la campanya de Nadal”, cosa que provoca incertesa sobre quina serà el nivell de vendes posterior. Gran part del sector, especialment el petit comerç, és partidari de tornar a una regulació de les rebaixes que garanteixi que els establiments puguin vendre amb uns marges justos durant un període de temps limitat.
El president de la sectorial de comerç de la patronal Pimec, Antoni Torres, destaca també “la incertesa” dels establiments petits davant el descens del poder adquisitiu dels consumidors per la inflació i els efectes del canvi climàtic. De fet, el comerç català ha notat a la seva caixa el retard de l’arribada del fred, que els ha portat a acumular molt estoc de roba d’hivern, que esperen ara que pugui tenir sortida.