Iberia ha proposat aquest dilluns crear una nova filial 100% participada per la seva matriu, el grup IAG, per gestionar el handling i traspassar-hi tota la plantilla de la Direcció de Serveis Aeroportuaris, que mantindria els drets laborals “sense cap canvi”. Amb tot, la nova companyia impulsaria després un “pla de viabilitat” que implicaria la sortida de 1.727 treballadors, entre baixes incentivades i prejubilacions, fins al 2026. Segons la companyia, es tracta d’una “oportunitat per forjar un futur sòlid i convertir-se en un dels referents del handling internacional”, després del sotrac de perdre vuit aeroports en el concurs d’AENA, entre ells el de Barcelona.
Segons ha explicat l’empresa en un comunicat, un cop creada la companyia tots els treballadors d’Iberia mantindrien el conveni de l’aerolínia i totes les condicions de treball es conservarien en les mateixes condicions. A més, assegura que es “blindarien de per vida” els sistemes de progressió i l’antiguitat dels treballadors d’Iberia.
Pel que fa les 1.727 baixes que planteja, fins al 31 de desembre del 2026, mitjançant dues modalitats. En primer lloc, amb baixes incentivades en les quals podrien acollir-s’hi els treballadors menors de 56 anys en el moment de l’extinció del contracte, i prejubilacions, a les quals s’hi podrien acollir els treballadors de 56 anys o més en el moment de l’extinció del contracte de feina. Entre aquest moment i els 65 anys, l’empresa abonaria en 12 pagues anuals un complement que variaria en funció de l’edat i sobre el salari regulador, és a dir, sobre el total de les percepcions anuals brutes.
D’altra banda, l’aerolínia reitera que l’empresa de nova creació tindria una marca nova i “possibilitats reals i viables de desenvolupar-se i expandir-se”. A més, comptaria amb un Centre d’Excel·lència de Formació Professional per als treballadors ubicats junt a l’aeroport Adolfo Suárez-Madrid Barajas.
En el comunicat, l’empresa subratlla que “comprèn la incertesa que viuen els treballadors” però els ha reiterat que per garantir el futur als treballadors tant en els aeroports on va guanyar el concurs com en els que no cal que es mantinguin a la mateixa empresa. “És l’oportunitat per forjar un futur sòlid i convertir-se en un dels referents del handling internacional. La nova empresa és el vehicle per donar viabilitat al negoci, sense restar drets a cap treballador procedent d’Iberia”, afirma.
Iberia també assenyala que tenint en compte les característiques de negoci els marges són estrets i que es necessita un gran volum per oferir de manera sostenible prestant serveis a terceres companyies i apel·la a l’efecte xarxa. “El problema no se centra única i exclusivament als vuit aeroports on Iberia no disposa de llicència per operar sinó en tots els aeroports de la xarxa”, argumenta.