Iberia ha contractat un bufet d’advocats per estudiar si impugna el resultat del concurs dels serveis de terra d’Aena o per exemple demana mesures cautelars. De moment, segons ha pogut confirmar l’ACN de fonts del sector, totes les opcions estan obertes i s’analitzarà al detall la resolució de la licitació, que va deixar Iberia Airport Services fora dels principals aeroports de la xarxa d’Aena, excepte el de Madrid. A l’aeroport del Prat, la filial de la companyia espanyola podria fer ‘auto-handling’ a les companyies del grup IAG, entre elles Vueling o Level, si així ho considera. En total, l’empresa hi té uns 1.500 treballadors que presten servei a aerolínies que operen a la capital catalana.
Aena va donar a conèixer els resultats del concurs el passat 26 de setembre i poques hores més tard Iberia Airport Services ja en va expressar la seva “perplexitat”. L’empresa va avançar la seva voluntat de revisar les puntuacions on no va obtenir una llicència per treballar en els serveis de terra o renovar-la.
És el cas de l’aeroport del Prat, on d’aquí uns mesos el ‘handling’ passarà a Aviapartner, Menzies i Groundforce. A priori, els treballadors d’Iberia haurien de ser subrogats tot i que els sindicats temen que no es respectin les condicions actuals.
La “pràctica desaparició” d’Iberia dels aeroports espanyols
CCOO ha avisat en un comunicat que el sector dels serveis de terra pot quedar en “entredit” després que Iberia perdés el concurs d’Aena per gestionar el ‘handling’ de quatre dels aeroports més importants i només conservi el de Barajas. En un comunicat, el sindicat assenyala que la “pràctica desaparició” d’Iberia en els aeroports espanyols suposa una “baixada de les condicions generals dels treballadors futurs” i destaca que el conveni de l’empresa és el “més avançat en termes econòmics i socials” en comparació a les empreses del sector. A Iberia, CCOO també li reclama un “pla de futur” que garanteixi la permanència dels treballadors.
CCOO ha demanat que Aena tregui immediatament la concessió a aquelles empreses adjudicatàries que no respectin el conveni del sector. Segons el sindicat, les condicions del sector i garanties de subrogació estan “molt definides” en el conveni però actualment hi ha denúncies contra empreses adjudicatàries per no haver-les respectat.
Explicacions a Aena pel resultat
Aena va engegar concurs el juliol del 2022 i la licitació incloïa la renovació de 41 llicències per a 43 aeroports i representa el major concurs del món en serveis d’assistència a terra a tercers.
Concretament, la companyia vol saber “com les companyies amb més experiència i capacitació són qualificades en la seva oferta tècnica com les pitjors o les més mediocres” i exigir que les adjudicacions dels pròxims concurs es faci en base a “criteris realistes i no en falses expectatives”.
Iberia Airport Services encara podria gestionar l”autohandling’ de les aerolínies d’IAG als aeroports on no ha guanyat, com el de Barcelona. No obstant això, altres fonts sindicals consultades per l’ACN s’han mostrat pessimistes sobre la possibilitat que Iberia opti per aquesta opció.