“Green Book”, la primera incursió de Peter Farrelly en terreny dramàtic, va triomfar en els Óscar amb tres premis, inclòs el de millor pel·lícula, el colofó ??a una cerimònia que va convertir a “Roma” en eterna i va veure el mexicà Alfonso Cuarón alçar-se amb la quarta estatueta de la seva carrera.
La 91 edició dels premis de l’Acadèmia de Hollywood va repartir els triomfs i va donar un gran protagonisme a “Bohemian Rhapsody”, l’obra amb major nombre de premis, un total de quatre per a aquesta pel·lícula biogràfica sobre el cantant de Queen, Freddie Mercury: millor actor, edició de so, mescla de so i millor muntatge.
Amb tres premis van destacar “Black Panther” (millor banda sonora original, millor vestuari i millor disseny de producció), “Green Book” (millor pel·lícula, millor actor de repartiment -Mahershala Ali- i millor guió original) i “Roma” (millor pel·lícula estrangera, millor director i millor fotografia, tots dos per Cuarón).
“Roma” es va convertir en la primera obra mexicana que s’alça amb l’estatueta en la categoria de millor pel·lícula estrangera.
L’encarregat de lliurar el premi va ser Javier Bardem, qui va fer el seu discurs completament en espanyol.
“No hi ha fronteres ni murs que frenin l’enginy i el talent”, va dir l’actor espanyol sobre l’escenari del Teatre Dolby.
A més, Cuarón es va dur a títol propi les estatuetes a la millor direcció ia la millor fotografia.
És la cinquena estatueta a millor direcció que va per Mèxic en els últims sis anys: Cuarón va guanyar el 2014 per “Gravity”; Iñárritu va fer el mateix el 2015 i 2016 per “Birdman” i “El renascut”, i Del Toro va triomfar el 2018 amb “La forma de l’aigua”.
La gran sorpresa de la vetllada va arribar amb la victòria de la britànica Olivia Colman com a millor actriu per “La favorita”, imposant-se a Glenn Close, l’eterna nominada -set candidatures- i la gran destacada en tots els pronòstics per la seva tasca a “La bona dona “.
En canvi, Rami Malek va complir amb el que s’esperava i va guanyar l’Oscar al millor actor pel seu paper de Freddie Mercury a “Bohemian Rhapsody”.
“Gràcies a Queen per deixar-me ser la part més diminuta de la seva fenomenal i extraordinari llegat”, ha assenyalat Malek. “Estic en deute amb vosaltres per sempre”, ha afegit.
Aquest artista nord-americà, fill d’immigrants egipcis, ha instat que es comptin més històries que apostin per la diversitat i que versin sobre persones que tenen problemes amb qui són i amb la seva identitat.
Així mateix, Regina King es va erigir amb la victòria com a millor actriu de repartiment per “El blues de Beale Street”, mentre que Ali va sumar el seu segon premi com a millor actor de repartiment en tres anys després de l’obtingut per “Moonlight” (2016).
Un altre moment destacat va ser l’Oscar que va obtenir Spike Lee -el primer de la seva trajectòria- al millor guió adaptat per “BlacKkKlansman”, un premi que va recollir després abraçar-se efusivament amb Samuel L. Jackson, un dels seus actors fetitxe.
“Les eleccions presidencials de 2020 estan a la volta de la cantonada. Mobilitzem. Estiguem al costat correcte de la història. Fem l’elecció moral d’amor contra odi”, va dir Lee sense esmentar explícitament al polèmic president dels EUA, Donald Trump.
” ‘Fem el correcte!'”, Va finalitzar el cineasta en al·lusió a “Fes el que hagis de”, el títol original d’una de les seves pel·lícules més famoses.
Lady Gaga, que optava a l’Oscar com a millor actriu per “Ha nascut una estrella”, va protagonitzar el moment musical de la gala al piano al costat de Bradley Cooper interpretant el tema “Shallow”, que es va alçar amb el premi a la millor cançó.
“No hi ha una sola persona en aquest planeta que podia haver cantat aquesta cançó amb mi. Gràcies per creure en nosaltres”, va dir Gaga dirigint-se a Cooper, el seu company de repartiment i director del film.
El premi a la millor pel·lícula d’animació va ser per “Spiderman: Un nou univers”, una de les sorpreses de la temporada pel seu bon comportament tant en taquilla com en premis i la favorable recepció de la crítica.
I en l’apartat documental, el guanyador, com es preveia, va ser “Free Sol”, que explica la gesta de Alex Honnold, un escalador que va pujar, sense cordes, els 914 metres, gairebé verticals, de El Capità, a la Vall Yosemite .
Finalment, el curtmetratge d’acció real “Mare”, de l’espanyol Rodrigo Sorogoyen, se’n va anar de buit pel triomf de “Skin” en la seva categoria.
Sorogoyen és el setè director espanyol que aconsegueix una nominació al millor curt en els Oscar.