Fins a quin punt la població autòctona a l’Estat espanyol interacciona amb les persones d’origen immigrant? De quina manera influeix en la predisposició al contacte, com aquestes persones adopten la cultura de la societat d’acollida i mantenen la d’origen? Aquestes són les preguntes a les quals pretén donar resposta la recerca Interethnic Contact and Acculturation Perspectives: A Factorial Survey-Based Study in Spain (Perspectives de contacte interètnic i aculturació: un estudi basat en enquestes factorials a Espanya), liderada per l’investigador de la Universitat de Lleida, Josep Ubalde.
Aquest és d’un dels vuit projectes a Espanya als que s’afegeixen set més de Portugal, finançats per l’Observatori Social de la Fundació ‘la Caixa’ en la Convocatòria Flash per donar suport a projectes de recerca basats en enquestes quantitatives (FS25-IB), on hi optaven 213 propostes. La recerca de la UdL obtingut un finançament de 34.000 euros i es desenvoluparà entre enguany i el 2026.
Pel que fa a la metodologia, l’estudi combinarà dades d’enquesta tradicional (pregunta-resposta) amb un disseny d’enquesta factorial, una tècnica que permet captar les actituds de les persones i els seus judicis a partir de perfils ficticis de persones immigrants. L’enquesta es realitzarà a nivell estatal a unes 3.5000 persones repartides entre les diferents comunitats autònomes i també hi haurà mostres especifiques per a Catalunya, el País Valencià, Galícia i el País Basc, amb una mostra de 500 persones en cadascuna.
“Tot plegat permetrà descriure el grau de segregació relacional a l’Estat espanyol, és a dir, fins a quin punt hi ha relacions socials entre persones autòctones i immigrants, i alhora, explorar quins factors —com el domini de la llengua, les xarxes socials, o l’estatus legal de les persones immigrants— afecten la predisposició dels autòctons a establir relacions de veïnatge, laborals o d’amistat”, explica Ubalde.
L’estudi es fa en col·laboració amb una empresa demoscòpica i els membres del grup de recerca de Llengua i Educació de la UdL.














