Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Fins a 15.000 vehicles sense etiqueta ambiental s’enfronten a sancions si circulen per la ZBE

ARTICLES - ZONA 2

Fins a 15.000 turismes i motos, prop d’un 3% del parc circulant, s’enfronten des d’aquest dimarts a una sanció per no tenir cap tipus d’etiqueta ambiental de la DGT si circulen per la ZBE. Són els que dilluns, quan encara no havia entrat en vigor el règim sancionador, van fer-ho. Amb tot, una part d’aquests vehicles -que l’Ajuntament de Barcelona no concreta- està exempt de multa, ja que està catalogat com a vehicle singular o té algun tipus de permís per circular. Aquí s’hi inclouen, per exemple, els de mobilitat reduïda, serveis d’emergències o serveis funeraris, entre altres. D’altra banda, dilluns hi havia un 1,7% de vehicles pesants en circulació sense etiqueta que tampoc no corren el risc de ser sancionats perquè tenen una moratòria.
Segons ha afirmat el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, amb l’inici de les multes hi haurà un “volum important” d’aquest 3% que es mourà amb una alternativa. Amb tot, també ha insistit que els cotxes i motos que des d’ara no poden circular no són tots els que no disposen d’etiqueta de la DGT.
Així, ha emplaçat a deixar passar uns dies per detallar quants vehicles dels que no tenen etiqueta i circulen per la ZBE ho fan autoritzats i quants no. En aquest sentit, ha matisat que d’entre els 15.000 cotxes i motos que circulen sense etiqueta n’hi ha que poden fer-ho perquè són vehicles singulars o bé tenen concedida alguna autorització puntual.
Badia ha recordat que s’inclouen en aquest dret vehicles de mobilitat reduïda, transport col·lectiu, vehicles estrangers, serveis d’emergències i funeraris, vehicles per a rebre tractaments mèdics i persones amb malalties i tractaments específics o crònics. També estaran exempts de multa aquells registrats amb dret a una autorització puntual (cada vehicle en té fins a deu anuals) i els d’autònoms per activitat econòmica amb uns ingressos inferiors a dues vegades l’IPREM.

Punts de control i multes
La detecció de si un vehicle té o no etiqueta ambiental es farà a través de càmeres de control de matrícules, en punts fixos i mòbils, que permetran comprovar si en té o no i, en cas negatiu, si disposa de permís per circular o té una moratòria. Això es farà comprovant el registre de la direcció general i el de l’AMB.
A Barcelona hi ha instal·lades un total de 66 càmeres de control de matrícules en 20 punts fixos diferents de la ciutat. Si dues càmeres diferents detecten el mateix vehicle circulant per la ZBE passada una hora i mitja des de la primera detecció es considerarà una segona infracció.
Actualment a l’Ajuntament de Barcelona li consta que hi ha uns 30.000 vehicles sense etiqueta ambiental registrats com a singulars o amb algun permís per circular. Ara bé, la xifra pot variar i Badia ja ha augurat que pot ser que “augmenti de forma important” en els pròxims dies o setmanes si reben més peticions d’autorització.

Contaminació
En qualsevol cas, Badia ha assenyalat que el parc circulant avui a la ciutat és menys contaminant, ja que l’anunci de l’impuls de la ZBE ha promogut canvis en els darrers anys. Com a exemple, ha citat les prop de 9.000 persones que han optat per desballestar el cotxe o la moto a canvi d’una T-Verda. Per altra banda, hi ha persones que han renovat el seu vehicle i els nous també són menys contaminants que els vells.
Amb tot, el regidor ha admès que la ZBE per si sola “no és suficient” per complir amb els nivells màxims de contaminació que marca l’OMS. A més, ha afegit que els canvis en la mobilitat per la pandèmia (menys ús del transport públic i una reducció menys pronunciada de l’esperada en l’ús del transport privat) poden afectar les previsions de l’impacte en la reducció de la contaminació.
De fet, els nivells de contaminació a la ciutat pel que fa a l’NO2 continuen a l’alça des de l’abril, malgrat que es mantenen per sota de les dades de 2019 a causa de la situació sanitària a la ciutat amb menys mobilitat.
Per això, ha defensat, no pot ser “l’única” mesura i ha fet referència a mesures complementàries com l’impuls del ‘sharing’ o vehicle compartit o les pacificacions dels carrers a la trama Eixample.
Preguntat pel peatge anticontaminació, ha assegurat que no es descarta perquè és una eina “útil” però ha conclòs que cal fer una anàlisi de diverses alternatives.
Sobre els aparcaments disuassoris, coneguts com ‘park&ride’, Badia ha apuntat que és una política de la Generalitat i que tot i que se n’ha fet algun encara estem “lluny” de l’objectiu.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12