‘Totes les famílies felices s’assemblen; les malaurades ho són cadascuna a la seva manera’. Així comença ‘Anna Karenina’ del novel·lista rus Lev Tolstoi. A occident, entenem per ‘família’ el conjunt d’individus units per llaços de sang, el matrimoni i l’amor. Tenim la família en restringit (mare, pare i els seus fills) i la família en sentit ampli (avis, oncles, tietes, nebots i cosins). La cartellera cinematogràfica d’aquesta setmana és pròdiga en històries on la família, les famílies, són el nucli melodramàtic. ‘El talento’ dirigida per Polo Menárquez (Madrid, 37 anys) i ‘Romeria’ de Carla Simón (Barcelona, 38 anys). L’un i l’altra armen fulletons protagonitzats per filles. A ‘El talento’, thriller pervers, Elsa es veu obligada per la mare a vendre la seva dignitat artística i humana, en l’adaptació de ‘La senyoreta Elsa’ del dramaturg Arthur Schnitzler. A ‘Romeria’, Carla Simón tanca la trilogia familiar. Així, la seva alter ego Marina va de peregrinació a Galícia (t)rastrejant les petjades de la mare i el pare. Simón ignora tota tensió dramàtica en el primer i segon acte d’un relat costumista marca de la fàbrica. En el tercer, deixant-se endur per la nostàlgia onírica de ‘Cien años de soledad’ de García Márquez, la Simón xapoteja en aigües força tòpiques. En fi, dos exemplars fílmics de com traumatitza la família.














